The resolution of instructions in an examination situation and its related problems. The infl uence of cognitive and socio-cultural factors and of teacher instructions
La resolución de consignas en situación de examen y sus problemáticas. Incidencia de lo cognitivo, de lo socio-cultural y de las consignas del docente
dc.creator | Kalbermatten, María Isabel | |
dc.date | 2009-01-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-07-05T18:38:18Z | |
dc.date.available | 2022-07-05T18:38:18Z | |
dc.identifier | https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30658 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/189166 | |
dc.description | The goal of the present work is to analyze the infl uence of cognitive skills, discursive strategies of teachers and socio-cultural factors in resolving problems during examination taken by fi rst year high school students. To this end, written texts were gathered in three high schools in Santa Fe, Argentina. The participants were 98 students who belonged to different socio-cultural levels (high, middle and low). The data were analyzed following the model of cognitive process proposed by van Dijk (1983). The results show that most of the students fail to answer the questions correctly, because they do not have the pertinent knowledge, nor do they modify or increase this knowledge through reasoning in order to solve the problem presented in a question. This situation is worse when students come from families whose parents did not complete their elementary education. | en-US |
dc.description | El objetivo del presente trabajo es investigar la incidencia de lo cognitivo, las estrategias discursivas del docente y lo socio-histórico-cultural en la resolución de consignas por parte de alumnos de primer año de escuelas de enseñanza media. Para ello se han recogido y analizado evaluaciones escritas de tres escuelas de Santa Fe (Argentina). Los participantes fueron 98 alumnos que pertenecían a diferentes estratos socioculturales (alto, medio y bajo). La muestra fue analizada siguiendo, principalmente, el modelo de procesamiento cognoscitivo de los textos propuesto por van Dijk (1983). Los resultados demuestran que la mayoría de los alumnos no pueden responder correctamente las preguntas porque no poseen los conocimientos pertinentes, no los modifican ni amplían a través del razonamiento para resolver la situación problemática que se les presenta en la consigna. Estas dificultades se agravan cuando los alumnos proceden de contextos familiares cuyos padres no completaron su educación primaria. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidades | es-ES |
dc.relation | https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30658/32414 | |
dc.source | Lenguas Modernas; Núm. 34 (2009): Segundo semestre; Pág. 25-52 | es-ES |
dc.source | 0719-5443 | |
dc.source | 0716-0542 | |
dc.subject | consignas | es-ES |
dc.subject | proceso cognitivo | es-ES |
dc.subject | contexto socio-cultural | es-ES |
dc.subject | estrategias discursivas | es-ES |
dc.subject | question | en-US |
dc.subject | cognitive process | en-US |
dc.subject | socio-cultural context | en-US |
dc.subject | discursive strategies | en-US |
dc.title | The resolution of instructions in an examination situation and its related problems. The infl uence of cognitive and socio-cultural factors and of teacher instructions | en-US |
dc.title | La resolución de consignas en situación de examen y sus problemáticas. Incidencia de lo cognitivo, de lo socio-cultural y de las consignas del docente | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Lenguas Modernas
[0-9]{4}