Motivational profiles: a small-scale study
Perfi les motivacionales: un estudio en pequeña escala
Author
Soria Sepúlveda, Claudia
Abstract
Motivation has been considered a signifi cant individual variable in the successful acquisition of a foreign language. Much research in this area has focused on identifying the dimensions that constitute motivation such as attitude towards the target language, its speakers and their culture, or the perceived benefit that mastering the target language may provide. Csizér and Dörnyei (2005) proposed a qualitative model that groups these motivational dimensions together into learner profiles by means of an exploratory statistical technique applied to data obtained from a questionnaire.
This study attempts to apply Dörnyei and Csizér‘s model to identify motivational profiles of 95 Chilean learners of English as a foreign language. The statistical analysis gave as a result four motivational profi les which were related to such variables as achievement and the professional education programme the students belonged to at the time of the study. La motivación ha sido considerada una variable individual significativa en el aprendizaje exitoso de una lengua extranjera. Varias de las investigaciones en el área se han concentrado en identificar las dimensiones que constituyen la motivación, como la actitud hacia la lengua meta, sus hablantes y su cultura, o la percepción de beneficio que pueda procurar el dominio de la lengua meta. El modelo cualitativo de Csizér y Dörnyei (2005) propone agrupar dimensiones motivacionales en perfiles de aprendientes mediante la aplicación de un procedimiento estadístico exploratorio a datos obtenidos de un cuestionario.
Este estudio intenta aplicar el modelo formulado por Csizér y Dörnyei para identificar perfiles motivacionales de 95 aprendientes chilenos de inglés como lengua extranjera. La aplicación del análisis estadístico permitió identificar cuatro perfiles motivacionales que fueron analizados en relación con variables como programa de estudio y desempeño en el nivel de inglés que estaban cursando al momento del estudio.