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The co-construction of coherence at episode boundaries in cooperative dialogues

La co-construcción de la coherencia en las fronteras del episodio en diálogos cooperativos

Author
Moccero, María Leticia

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/30733
Abstract
The findings informed in this paper are part of an ongoing project on coherence and cohesion in casual conversation, in progress at University of La Plata. In this study we analyze the ‘communicative labour’ done by speakers at transition points between episodes to contribute to the global coherence of the text. We focus on the strategies used by actors to co-construct coherence at episode boundaries (Linell, 1998; Korolija, 1998). The corpus comprises 60 audio or video-recorded dyadic and polyadic conversations among university students aged between 18 and 28, from different universities in Argentina. We agree with Linell (1998) and Korolija (1998) that participants in this kind of interaction –and analysts– assume that both parties cooperate in the process of building coherence. We adopt the concept of episode (Linell, 1998; Korolija, 1998), since it is appropriate for the fragmentation and analysis of the colloquial conversations under study, which consist of both ‘chunks’ and ‘chat’ segments (Eggins & Slade, 1997). The analysis reveals that speakers deploy a variety of strategies –which they combine according to their evaluation of shared knowledge– to offer cues to listeners that will help them establish the inter-episode relationships necessary to make sense of the text.
 
Como parte de un estudio más amplio sobre la coherencia y la cohesión en conversaciones informales entre estudiantes universitarios, que se está llevando a cabo en la Universidad Nacional de La Plata, en este trabajo estudiamos el ‘trabajo comunicativo’ que efectúan los hablantes en los puntos de transición entre episodios para contribuir a la coherencia global del texto. El corpus está formado por 60 conversaciones diádicas y poliádicas entre estudiantes universitarios cuyas edades oscilan entre los 18 y los 28 años de edad, pertenecientes a distintas universidades de Argentina. Entendemos que los participantes en este tipo de interacción realizan un proceso de co-construcción de la coherencia, y asumen que ambas partes cooperan en este proceso. Adoptamos la noción de episodio (Linell 1998, Korolija 1998) ya que dicho constructo resulta adecuado para la segmentación y el análisis de las conversaciones coloquiales estudiadas, compuestas tanto por fragmentos genéricos como por segmentos de habla no estructurada (Eggins y Slade 1997). El estudio revela que los hablantes emplean una variedad de recursos –que combinan según su evaluación del mundo compartido– para ofrecer pistas a los receptores que les permitan establecer las relaciones inter episodio necesarias para otorgar sentido al texto.
 
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