The use of connectors in children´s fictional accounts. Differences depending on the interactional context of production
El uso de conectores en relatos infantiles de ficción. Diferencias según el contexto interaccional de producción
Author
Alam, Florencia
Rosemberg, Celia Renata
Abstract
The present work aims to analyze and compare the use of connectors in fictional accounts produced by 4 year-old children in three conditions: interaction with a same age child, interaction with an older child and individual performance. The stories were elicited using an image sequence. Then, they were video-filmed and transcribed. The corpus includes 99 stories, 33 produced in each condition. The children live in urban marginalized neighborhoods in Buenos Aires Province, Argentina. The analysis focuses on to the frequency of additive, temporal, causal, and adversarial connectors produced by the young children. A qualitative analysis of the accounts interactional construction was done in the interaction conditions. Results showed a higher frequency of additives and adversative connectors in the interaction with a peer, and a higher frequency of causal connectors in the interaction with an older child. The qualitative analysis allowed to account for these differences in terms of the features that each production context adopts. El presente trabajo tiene por objeto analizar comparativamente el empleo de conectores en relatos de ficción producidos por niños de 4 años en tres condiciones: interacción con un niño de igual edad, interacción con un niño mayor y desempeño individual. Los relatos, elicitados a partir de una secuencia de imágenes, fueron video-filmados y luego transcriptos. El corpus incluye 99 relatos, 33 producidos en cada condición. Los niños viven en barrios urbano-marginados de la Provincia de Buenos Aires, Argentina. El análisis atiende a la frecuencia de aparición de los conectores aditivos, temporales, causales y adversativos producidos por los niños pequeños. En las condiciones de interacción se realiza un análisis cualitativo de la construcción interaccional de los relatos. Los resultados mostraron una mayor frecuencia de uso de conectores aditivos y adversativos en la interacción con un par, y una mayor frecuencia de conectores causales en la interacción con un niño mayor. El análisis cualitativo permitió dar cuenta de estas diferencias en función de las características que adopta cada contexto de producción.