SOCIAL REPRESENTATIONS ABOUT KNOWLEDGE AND WRITING AT THE UNDERGRADUATE LEVEL IN TWO DISCOURSE COMMUNITIES: IMPLICATIONS FOR THE TEACHING OF WRITING IN HIGHER EDUCATION
REPRESENTACIONES SOCIALES SOBRE EL CONOCIMIENTO Y LA ESCRITURA EN EL PREGRADO EN DOS COMUNIDADES DISCURSIVAS: IMPLICANCIAS PARA LA ENSEÑANZA DE LA ESCRITURA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
Author
Concha, Soledad
Miño, Paola
Vargas, María Paz
Abstract
Selecting and teaching specific genres, which are supposed to be common in higher education in general, or within particular discourse communities, is a typical pedagogical decision for writing educators who follow a cultural approach. This study questions the supposed discursive consensus among members of two discursive communities, by exploring their representations about knowledge and about writing in their undergraduate programs. The results suggest connections between both kinds of representations, which is interpreted as a confirmation of the link between form, content and social action at the core of discursive practices. However, the representations identified were found to be sustained by smaller or larger groups of members, which problematizes the idea of consensus, and the possibility of selecting certain genres, at the expense of others, for the purposes of writing education. el enfoque cultural para la enseñanza de la escritura en la universidad suele realizarse en la selección, y posterior enseñanza, de géneros discursivos de consenso al interior de la comunidad científica amplia, o dentro de comunidades discursivas específicas. Este trabajo explora los señalados consensos, por la vía de indagar en las representaciones sobre el conocimiento y la escritura en el pregrado que poseen miembros de dos comunidades discursivas. Los resultados sugieren vínculos entre ambos tipos de representaciones, lo que se interpreta como una confirmación de la articulación entre forma, contenido y acción social a la base de las prácticas discursivas. Las representaciones identificadas se agrupan, sin embargo, en facciones de menor o mayor adhesión al interior de los grupos, lo que problematiza la idea de consenso y, por consiguiente, los criterios con los que sería posible seleccionar unos géneros discursivos en desmedro de otros, para la enseñanza.