• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

TOWARDS A CHARACTERIZATION OF WRITING PRACTICES IN THE ACADEMIC COMMUNITY OF BIOLOGY

HACIA UNA CARACTERIZACIÓN DE LAS PRÁCTICAS DE ESCRITURA EN LA COMUNIDAD ACADÉMICA DE BIOLOGÍA

Author
Marinkovich Ravena, Juana

Velásquez Rivera, Marisol

Astudillo Figueroa, Marjory

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49255
Abstract
The characterization of writing practices constitutes an opportunity to understand the theoretical principles of academic literacy understood as 'writing to learn' in a particular disciplinary context, such as the second year of an undergraduate program in Biology of a Chilean university. The purpose of this study is to characterize in a preliminary way the writing practices that are identified in the teacher's discourse and in his/her classes. In methodological terms, it follows a qualitative, exploratory and descriptive perspective, within a case study, using the technique of content analysis. From this perspective, a provisional model is constructed to determine the writing practices that are derived from the data. The results show a well-formed writing practice that meets the requirements of its planning, execution and evidence, as well as its relation to scientific reasoning. The potential of this article lies in the fact that the practice under study is ecological in nature. Its description would allow to support the specialist during the development of academic literacy during biology classes in Chile.
 
La caracterización de las prácticas de escritura constituye una oportunidad para comprender los principios teóricos de la alfabetización académica entendida como ‘escribir para aprender’ en un contexto disciplinar determinado, como es el segundo año de la licenciatura en Biología de una universidad chilena. El propósito de este estudio es caracterizar de manera preliminar las prácticas de escritura que se identifican en el discurso del docente y en las clases a su cargo. En lo metodológico, se adhiere a una perspectiva cualitativa, exploratoria y de alcance descriptivo, dentro de un estudio de caso, utilizando la técnica de análisis de contenido. Desde esta se construye un modelo provisorio para determinar las prácticas de escritura que se derivan de los datos. Los resultados dan cuenta de una práctica de escritura bien formada y que cumple con los requisitos de planificación, ejecución y evidencias de las mismas y su relación con el razonamiento científico. El potencial de este trabajo radica en que la práctica relevada es de naturaleza ecológica y que describirla permitiría apoyar al especialista en el desarrollo de la escritura académica en biología en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB