• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

THE “CASE REPORT” GENRE IN PRE-SERVICE TEACHER EDUCATION: AN ACTIVITY APPROACH

EL GÉNERO “INFORME DE CASO” EN LA FORMACIÓN INICIAL DOCENTE: UNA APROXIMACIÓN BASADA EN LA ACTIVIDAD

Author
Ávila Reyes, Natalia

Cortés Lagos, Ana María

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/49256
Abstract
Although higher education writing studies have become increasingly more frequent in Latin America, only few studies have adopted a Writing Across the Curriculum perspective. Moreover, most studies have preferred discursive and linguistic genre descriptions, over writing experiences and perspectives from the community of users of these genres. This article relies on Activity Systems as a descriptive framework for the case-report genre, frequent in pre-service teacher education programs, by triangulating data from interviews to professors, students focus groups and text analysis of approved samples. Results show interesting patterns of linguistic instantiation of activity in procedures such as intertextuality and hedging, as well as the challenges both students and teachers face in teaching and learning this genre.
 
Si bien los estudios sobre escritura universitaria han proliferado en Latinoamérica, pocos han adoptado una perspectiva de Escritura a través del Currículum. Más aún, la mayoría de los aportes han favorecido la descripción lingüístico-discursiva de los géneros, por sobre las experiencias de los escritores y las perspectivas de las comunidades usuarias, fundamentales para entender su aprendizaje. El presente trabajo adopta los sistemas de actividad como marco para describir el género informe de caso, frecuente en la formación inicial docente, a partir la triangulación de entrevistas en profundidad a profesores que lo asignan, grupos focales con estudiantes que lo han escrito y análisis textual de ejemplares aprobados. Los resultados muestran interesantes patrones de cómo la actividad del estudio de caso instancia formas lingüísticas características en procedimientos como la intertextualidad y la construcción de afirmaciones mitigadas en los informes, así como las dificultades que profesores y estudiantes encuentran en enseñar y aprender el género.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB