• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Discursive reconstruction of the implicit theories about writing held by university students of primary education.

Reconstrucción discursiva de teorías implícitas sobre la escritura de estudiantes universitarios de educación primaria.

Author
Errázuriz Cruz, María Constanza

Aguilar Peña, Paula

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/55444
Abstract
Academic writing is a fundamental competence for the development of in-depth learning in initial teacher training; however, performance level of Chilean students is lower than expected. The aim of this research article is to identify the implicit theories about writing held by a group of university students of primary education. This is a relevant analysis because conceptions about writing have a direct impact on the quality of the written product, since aspects of knowledge significantly influence behavior. The methodology of this study, qualitative in its nature, will adopt a discourse analysis focused on enunciation while taking reference of the dialogical dimension of speech. The results indicate that these students employ simultaneously both implicit theories, i.e., reproductive and deep, but with predominance of the first one, which is consistent with their low results in the evaluations of their texts.
 
La escritura académica es una competencia fundamental para el desarrollo de aprendizajes de calidad en la formación de profesores; sin embargo, en Chile, el nivel de desempeño escritural de los estudiantes de pedagogía es insuficiente. El objetivo de esta investigación es identificar las teorías implícitas sobre la escritura de un grupo de estudiantes universitarios de educación primaria. Este estudio es relevante debido a que existe un impacto directo de las concepciones sobre la escritura en el desempeño escrito, pues al ser inconscientes influencian de manera significativa la conducta. La metodología de este estudio, de carácter cualitativo, consistió en un análisis del discurso basado en los procesos de la enunciación considerando el carácter dialógico de los discursos. Los resultados indican que los estudiantes muestran simultáneamente ambas teorías implícitas: reproductivas y profundas, pero con predominio de las primeras, lo que es coherente con sus bajos resultados en las evaluaciones de sus textos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB