Design Literacy. A Participatory Design Experience with Low-Income Older Adults
Alfabetización en Diseño. Una Experiencia de Diseño Participativo con Adultos Mayores de Escasos Recursos
Author
Bastías Castillo, Rossana
Abstract
In the field of social policy implementation, the participation of the actors involved in the Design process constitutes one of the most significant challenges for contemporary designers. Starting from the systematization of a participatory Design experience carried out in the city of Valparaíso with low-income senior citizens, within the framework of a social project that promotes healthy eating and self-sufficiency for this population group, this paper reflects on the Design literacy process that was required for fruitful dialogue and cooperation between designer, other professionals, and senior citizens. The method of participation and Design literacy that was adopted considered, as its basic procedure, holding workshops to define the project’s communication system. Five are the participatively processed variables that configure its visual syntax, namely: meaning, readability, images, color and organization of Design elements. The construction of a space for dialogue and cooperation between the various actors involved is distinguished as a sine qua non condition and critical knot for the processes of participatory Design and Design literacy to bear fruit in a socially appropriate way. En el campo de la implementación de las políticas sociales, la participación de los actores involucrados en el proceso de Diseño constituye uno de los desafíos más significativos de los diseñadores contemporáneos. A partir de la sistematización de una experiencia de Diseño participativo con adultos mayores de escasos recursos –en el marco de un proyecto social que promueve la alimentación saludable y la autovalencia de este grupo poblacional, realizada en la ciudad de Valparaíso– se reflexiona sobre el proceso de alfabetización en Diseño que se requirió para que fructificara el diálogo y la cooperación entre diseñadora, otros profesionales y adultos mayores. El método de participación y alfabetización en Diseño adoptado contempló, como procedimiento básico, la realización de workshops en donde se definió el sistema de comunicación del proyecto. Cinco son las variables procesadas participativamente que configuran su sintaxis visual, a saber: significado, legibilidad, imágenes, color y organización de los elementos del Diseño. La construcción de un espacio de diálogo y de cooperación entre los diversos actores involucrados se distingue como una condición sine qua non y un nudo crítico para que los procesos de Diseño participativo y de alfabetización en Diseño fructifiquen de manera socialmente apropiada.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Teaching and methodological innovations in the design process: A study on the protocols of conceptual design with Design and Engineering Students
Guerrero Valenzuela, Mauricio. Base Diseño e Innovación; Vol. 4 No. 3 (2018): Design in Ibero-America; 278-289 -
Co-designing the project problem. Design participation at the local level and the use of linkography as a means to study design interactions
Aránguiz, Gonzalo; Opazo, Daniel. Revista 180; Núm. 42 (2018) -
Design Processes and Tools as Oppression? Rethinking our Design Practice for more Just Design Outcomes
Barcham, Manuhuia. Diseña; No. 22 (2023): Design, Oppression, and Liberation (2nd issue); Article.7