• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item

Phonological simplification processes by children aged 4, 5 and 6 years with phonological difficulties

Procesos de simplificación fonológica en niños de 4, 5 y 6 años con dificultades fonológicas

Author
Pavez G., María Mercedes

Coloma T., Carmen Julia

Maggiolo L., Mariangela

Peñaloza C., Christian

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/29926
10.5354/rcdf.v12i0.29926
Abstract
This paper studies children who have phonological difficulties (PD) from the theoretical principles of natural phonology. This theory holds that the development consists in the gradual loss of the phonological simplification processes (PSP) which affect the production of words. Children with PD do not delete properly the PSP and therefore their speech is unintelligible and similar to that of younger children. Studies on the loss of phonological simplification processes in children with typical language development have been carried out in Spanish. However, far too little attention has been paid to this loss in children with PD. Objective: to compare the management of phonological simplification processes by children aged  4, 5 and 6 years with PD. Method: 34 children with PD and diagnosed with Specific Language Impairment (SLI), students enrolled in a language school, divided into three groups: 4.0 to 4.11 years (n12); 5.0 to 5.11 years (n11) and 6.0 to 6.11 years (n11). Children  were assessed individually in their schools using the Test para Evaluar  Procesos de Simplificación Fonológica (TEPROSIF-.‐R). Results: it was observed that the loss of PSP in children with PD is evident between children aged 4 and 5 years, but it is slower between children aged 5 and 6 years, especially, those related to the structure of the syllable and the word.
 
Se estudia a niños con dificultades fonológicas (DF) desde la perspectiva de la teoría de la fonología natural. Según ella, el desarrollo consiste en la paulatina eliminación de procesos fonológicos de simplificación (PSF) que afectan a la producción de palabras. Los niños con DF no eliminan adecuadamente los PSF y, por ello, sus emisiones son poco inteligibles y similares a la de niños de menor edad. Existe información en español acerca de la eliminación de PSF en el desarrollo típico, pero es escasa en menores con DF. Objetivo: comparar el manejo de PSF en niños con DF de 4, 5 y 6 años. Método: Se trabajó con 34 menores, con DF y diagnóstico de TEL, alumnos de escuela de lenguaje, distribuidos en tres grupos: 4.0 a 4.11 años (n12); 5.0 a 5.11 años (n11) y 6.0 a 6.11 años (n11). Fueron evaluados individualmente en su establecimiento educacional con el Test para evaluar procesos de simplificación fonológica (TEPROSIF-.‐R). Resultados: Se constató que la eliminación de PSF en los niños con problemas fonológicos es evidente entre los 4 y 5 años, pero se lentifica entre los 5 y 6 años, en especial, en los relacionados con la estructura de la sílaba y de la palabra.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • A preliminary study about phonological patterns according to the Non-Linear Phonology of Chilean children between 3.0 and 3.11 years with Protracted Phonological Development (PPD) 

    Pérez, Denisse; Delgado, Lirayén; Belmar, Elsa; Machuca, Valentina; Millapán, Sandra; Montoya, Ninoska; Pizarro, Camila. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 18 (2019): Noviembre; 1-17
  • A preliminary study about phonological patterns according to the Non-Linear Phonology of Chilean children between 3.0 and 3.11 years with Protracted Phonological Development (PPD) 

    Pérez, Denisse; Delgado, Lirayén; Belmar, Elsa; Machuca, Valentina; Millapán, Sandra; Montoya, Ninoska; Pizarro, Camila. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 18 (2019): Noviembre; 1-17
  • Phonological simplification processes by children aged 4, 5 and 6 years with phonological difficulties 

    Pavez G., María Mercedes; Coloma T., Carmen Julia; Maggiolo L., Mariangela; Peñaloza C., Christian. Revista Chilena de Fonoaudiología; Vol. 12 (2013): Noviembre; Pág. 49–61
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB