• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Fonoaudiología
  • View Item

Behavior of the oral diadochokinetic parameters in primary school students and its relationship with the sociocultural level and phonetic-phonological performance

Comportamiento de los parámetros diadococinéticos orales en escolares de primero básico y su relación con el nivel sociocultural y el desempeño fonético-fonológico

Author
Badilla Díaz, Claudia Belén

Soto-Barba, Jaime Patricio

León Valdés, Hernán Mauricio

Sáez Carrillo, Katia Lorena

Full text
https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/61275
10.5354/0719-4692.2022.61275
Abstract
The aim of this research is to evaluate the behavior of the oral diadochokinetic parameters in first grade students, who belong to two different sociocultural environments and have different phonetic-phonological performance. To reach this objective, the oral diadochokinetic parameters were evaluated through monosyllabic repetition of [pa], [t̪a] and [ka] using the syllable emission method in a specific time. The syllable emission analysis was carried out through the Motor Speech Profile program, which provided with measurement values for five diadochokinetic parameters (DDKavp, DDKavr, DDKcvp, DDKjit, DDKcvi). On the other hand, the phonetic-phonological performance was analyzed through the Classification of Phonetic and Phonological Adjustments (CLAFF). The results showed differences between both sociocultural groups only for the parameters DDKcvp/%/ y DDKjit/%/, while the other diadochokinetic parameters behaved in a similar way. The low sociocultural children group had a higher variability in the DDK parameters and a higher percentage of disturbances. Significant relations could be seen between some phonetic-phonological adjustments and some diadochokinetic parameters.
 
El objetivo de esta investigación es evaluar el comportamiento de los parámetros diadococinéticos orales en una población de escolares de primero básico, pertenecientes a dos niveles socioculturales y con diferente desempeño fonético-fonológico. Para alcanzar este objetivo se evaluó el rendimiento diadococinético oral de los participantes a través de la repetición monosilábica de [pa], [t̪a] y [ka] utilizando el método de emisión de sílabas en un tiempo determinado. El análisis de las emisiones se llevó a cabo con el programa Motor Speech Profile, el cual entregó los valores de medición para cinco parámetros diadococinéticos (DDKavp, DDKavr, DDKcvp, DDKjit, DDKcvi). Por otra parte, el desempeño fonético-fonológico fue analizado a través de la Pauta de Clasificación de Ajustes Fonético-Fonológicos (CLAFF). Los resultados obtenidos mostraron diferencias significativas entre ambos grupos socioculturales solo para los parámetros DDKcvp/%/ y DDKjit/%/, mientras que el resto de los parámetros diadococinéticos se comportó de manera similar. El grupo de niños del nivel sociocultural bajo tuvo una mayor variabilidad de la tasa DDK y mayor porcentaje de perturbaciones. Se observaron relaciones significativas entre algunos ajustes fonéticos-fonológicos y algunos parámetros diadococinéticos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB