• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Cuadernos. Info
  • View Item

Photographers and the photographic act in the filmography of Pedro Almodóvar

Los fotógrafos y el acto fotográfico en la filmografía de Pedro Almodóvar;
Os fotógrafos e o ato fotográfico na filmografia de Pedro Almodóvar

Author
Parejo, Nekane

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/cdi/article/view/36267
10.7764/cdi.52.36267
Abstract
Among the characters in Pedro Almodóvar’s movies stand out those related to artistic professions: singers, musicians, film directors, screenwriters, writers, painters, sculptors, etc. This research focus on the figure of the photographer. W ask about how the director characterizes this figure, to respond to two objectives: to establish how the photographer and the photographic act are shown in Almodóvar’s photograph and to determine which ones are the most common typologies and characteristics that define them. T The film production by this director was analyzed trough a qualitative content analysis, , focused ed ed on sample of eleven films whose common feature is the presence of the photographer. Therefore, the units of analysis correspond to the scenes in which the photographer is having the leading role and allow to elaborate typologies, based on previous investigations (Dubois,2013 and Parejo,2011). We conclude that in Almodóvar's filmography the photographic acts that show professionals portraying celebrities are prioritized and, on the other hand, an evolution of the professional photographer towards the characterization of other roles such as voyeurism, domestic photography, and stolen images.
 
Entre los personajes de las películas de Pedro Almodóvar destacan los relacionados con las profesiones artísticas: cantantes, músicos, directores de cine, guionistas, actores, escritores, pintores, escultoras, etc. Esta investigación se centra en la figura del fotógrafo para establecer cómo se muestra al fotógrafo y al acto fotográfico en la filmografía de Almodóvar. El segundo objetivo es determinar cuáles son las tipologías más habituales y los atributos que las definen. Para ello, se realizó un análisis de contenido cualitativo de la producción íntegra de este director, delimitando una muestra de once películas cuyo rasgo común es la presencia del fotógrafo y como unidad de análisis las escenas que este protagoniza. Se elaboraron algunas tipologías a partir de una clasificación de elaboración propia basada en investigaciones anteriores (Dubois, 2013; Parejo, 2011). Se concluye que en la filmografía de Almodóvar se priorizan los actos fotográficos de profesionales retratando a famosos y se observa una evolución del fotógrafo profesional hacia la caracterización de otros roles, como el voyerismo, la fotografía doméstica y la de imágenes robadas.
 
Entre as personagens dos filmes de Pedro Almodóvar, destacam-se aqueles relacionados às profissões artísticas: cantores, músicos, cineastas, roteiristas, atores, escritores, pintores, escultores etc. Esta pesquisa foca-se na figura do fotógrafo a fim de estabelecer como o fotógrafo e o ato fotográfico são apresentados na filmografia de Almodóvar. O segundo objetivo é determinar as tipologias mais comuns e os atributos que as definem. Foi utilizada a análise de conteúdo qualitativa que parte de toda a produção deste diretor, delimitando uma amostra de onze filmes cuja característica comum é a presença do fotógrafo e como unidade de análise são as cenas em que ele desempenha o papel principal. Algumas tipologias foram elaboradas a partir de uma classificação baseada em pesquisas anteriores (Dubois, 2013; Parejo, 2011). Conclui-se que na filmografia de Almodóvar se priorizam os atos fotográficos de profissionais retratando pessoas famosas e observa-se uma evolução do fotógrafo profissional na caracterização de outros papéis como o voyeurismo, a fotografia doméstica e as imagens roubadas.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • The story trembles. Contemporary fractured narratives in the films by Alejandro Amenábar and Pedro Almodóvar 

    Sorolla-Romero, Teresa; Universitat Jaume I. Cuadernos.info; núm. 43: Transformaciones del cine contemporáneo en Iberoamérica; 31-44
  • The story trembles. Contemporary fractured narratives in the films by Alejandro Amenábar and Pedro Almodóvar 

    Sorolla-Romero, Teresa. Cuadernos.info; No. 43 (2018): Dossier: Transformaciones del cine contemporáneo en Iberoamérica; 31-44
  • El cuerpo equivocado: Nociones de biopolítica en La piel que habito (2001) de Pedro Almodóvar The wrong body: Notions of biopolitics in The Skin I Live In (2001) of Pedro Almodóvarpp. 93-108 

    Pajón, Andrea Verónica. Revista F@ro; Vol. 2 No. 22 (2015): Medios de comunicación, arte y crítica cultural
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB