Conditions in the adoption of digital technologies to support curriculum management
Condiciones para adopción de tecnologías digitales de apoyo a la gestión curricular
dc.creator | Cerda González, Cristian | |
dc.date | 2022-06-14 | |
dc.date.accessioned | 2022-07-12T17:55:06Z | |
dc.date.available | 2022-07-12T17:55:06Z | |
dc.identifier | http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/1704 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195306 | |
dc.description | This research aimed to understand the conditions that affect the integration of Technologies to Support Curriculum Management (TAGC by its Spanish acronym) in educational establishment. Data collection and analysis techniques, typical of the qualitative research, were used, such as in-depth interviews and a focus group of seven teachers, who were users of a management platform. Results indicated that there are first-order conditions related to the school and second-order conditions associated to personal aspects that influence the integration and adoption of the TAGC in teachers and school principals. The conclusion makes it possible to establish that, prior to the adoption of TAGC in teachers and directors-teachers, it is necessary to address the different conditions that interfere in this process, otherwise, educational technologies will continue to coexist with teaching practices, without reaching their potential contribution. This study contributes to the understanding of the integration of digital technologies in processes of school administration. | en-US |
dc.description | La presente investigación tuvo como propósito comprender las condiciones que afectan la integración de Tecnologías de Apoyo a la Gestión Curricular (TAGC) en establecimientos educacionales. Se utilizaron técnicas propias de la investigación cualitativa, como entrevistas en profundidad y grupo focal a siete docentes usuarios de una plataforma de gestión. Los resultados indicaron la existencia de condiciones de primer grado, relacionadas con el contexto escuela, y condiciones de segundo orden asociadas con aspectos personales, influyentes en la integración y adopción de las TAGC en docentes y directivos. La conclusión permite establecer que, previo a la adopción de TAGC en docentes y directivos-docentes, se requiere atender las diferentes condiciones que interfieren en este proceso, de lo contrario, las tecnologías educativas seguirán coexistiendo con las prácticas docentes, sin alcanzar el potencial aporte que poseen. Este estudio contribuye a la comprensión de la integración de tecnologías digitales en procesos de gestión escolar. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Metropolitana de Ciencias de La Educación | es-ES |
dc.relation | http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/1704/1926 | |
dc.rights | Derechos de autor 2022 Educación y Tecnología | es-ES |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Educación y Tecnología; Núm. 15 (2022); 34-54 | es-ES |
dc.source | 0719-2495 | |
dc.title | Conditions in the adoption of digital technologies to support curriculum management | en-US |
dc.title | Condiciones para adopción de tecnologías digitales de apoyo a la gestión curricular | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Educación y Tecnología
[0-9]{4}