• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Literality, irony and calculated ambiguity

Literalidad, ironía y ambigüedad calculada

Author
Martínez López, Juan A.

Reyes Tejedor, Mariano

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6451
10.4067/s0071-17132021000200105
Abstract
This paper documents that in certain circumstances and in frequently used phrases, speakers intentionally neutralize the intonation of certain phrases in order to create ambiguity. The expression chosen to analyse the above-mentioned phenomenon is the Spanish expression ¡qué cabrón! [what a bastard!] which in a literal sense is strongly offensive, but when declared ironically, acquires a meaning close to praise. The recording of free conversations among young people presents different categories of intonations depending on the linguistic and extra linguistic context in which they are pronounced. The analysis of the information shows that the neutralization of the standard intonation seems to be related to the tension produced in the individual due to a conflict between the expressed and his or her convictions (dissonance), or between the expressed and the norms and values that bond the group he or she belongs to (incongruence).
 
El presente estudio muestra que, en ciertas circunstancias y en frases de uso frecuente, los hablantes neutralizan intencionalmente la entonación de ciertas frases para crear ambigüedad. La estructura elegida para analizar el fenómeno mencionado es la expresión española ¡qué cabrón!, que, si bien usada en un sentido literal es fuertemente ofensiva, en sentido irónico adquiere un significado próximo al elogio. La grabación de conversaciones espontáneas entre jóvenes permite mostrar la existencia de diferentes categorías de entonación, en función del contexto lingüístico y extralingüístico en el que se pronuncian. El análisis de la información sugiere que la neutralización de la entonación estándar parece estar relacionada con la tensión producida en los individuos debido a un conflicto entre lo expresado y sus convicciones (disonancia), o entre lo expresado y las normas y valores que unen el grupo al que pertenece (incongruencia).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB