Show simple item record

Esto no es una biografía: Fuguet sobre Caicedo

dc.creatorPiacenza, Paola
dc.date2021-12-16
dc.date.accessioned2022-07-12T18:02:19Z
dc.date.available2022-07-12T18:02:19Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6481
dc.identifier10.4067/s0071-17132021000200241
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195552
dc.descriptionThe purpose of this paper is to analyze the implications of Alberto Fuguet’s reluctance to write a biography of Andres Caicedo, which can be gathered from the author’s characterization of Mi Cuerpo es una Celda (2008) as an “autobiography” and a documentary narrated in the first person, as well as in the reflection on the genre in “the making of ” of the mentioned work, and in the notes for an essay about Caicedo written four years later. The decisions of the biographer —who assumes the role of a director and editor of the book— represent for us an opportunity to discuss certain critical concerns about the biography as a genre such as the tension between factuality and fiction; reality and text; life and work. In addition, they lead to another specific inquiries related to the particular case of this text which emerge from Fuguet´s research, his confessed passion for Caicedo´s literature and, above all, their shared love of cinema and movies.en-US
dc.descriptionEl propósito de este trabajo es discutir los presupuestos de la renuncia de Alberto Fuguet a escribir una biografía de Andrés Caicedo que pueden leerse no solo en la caracterización de Mi cuerpo es una celda (2008) como “una autobiografía” y un “documental narrado en primera persona”, sino en sus reflexiones acerca del género en el “making of” de la obra y en las notas y apuntes para un ensayo sobre Caicedo escritas cuatro años más tarde. Las decisiones del biógrafo —que se declara “director y montajista” de la obra— ponen en juego algunos problemas constitutivos de la biografía como la tensión entre documentación y artificio; realidad y ficción; vida y obra, pero también introducen otros singulares; consecuencia de la naturaleza del vínculo que construye Fuguet con Caicedo a través de la lectura y la investigación, pero, sobre todo, por su pasión compartida por el cine.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6481/7589
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Filológicoses-ES
dc.sourcePhilological Studies; No. 68 (2021); 241-250en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 68 (2021); 241-250es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.subjectbiografíaes-ES
dc.subjectautobiografíaes-ES
dc.subjectFuguetes-ES
dc.subjectCaicedoes-ES
dc.subjectcinees-ES
dc.subjectbiographyen-US
dc.subjectautobiographyen-US
dc.subjectFugueten-US
dc.subjectCaicedoen-US
dc.subjectcinemaen-US
dc.titleThis is not a biography: Fuguet on Caicedoen-US
dc.titleEsto no es una biografía: Fuguet sobre Caicedoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record