• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Filológicos
  • View Item

Causal connexions in Spanish: a discourse semantics resource for explaining the recent past in school History

Conexiones causales en español: un recurso semántico-discursivo para explicar el pasado reciente en la Historia escolar

Author
Leiva Salum, Natalia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/6792
10.4067/s0071-17132022000100135
Abstract
This study offers a systemic functional description of causal connexions involved in the construction of the field of school History in Spanish. For this purpose, the configurations realizing causal sequences are analysed in a textbook and in texts written by secondary students in the subject of History. The analysis allows us to observe patterns with differentiated degrees of (in)congruence or metaforicity. As expected, the texts written by students show a majority of congruently realized sequences, while in the textbook there is a predominance of logical metaphors, which offer a number of ‘pay-offs’ for the deployment of historical explanations. However, a novel finding in the students’ texts is the use of configurations considered ‘intermediate’ or ‘on the way’ to the complete metaphorization frequently found in the textbook. One of them consists of causal verbs relating text references and embedded clauses, rather than nominalizations, typical of the ‘favourite clause type’ of modern scientific discourse.
 
Este estudio ofrece una descripción sistémico funcional de las conexiones causales involucradas en la construcción del campo de la Historia escolar en español. Para ello, se analizan las configuraciones a través de las cuales se realizan secuencias causales en un texto escolar y en textos escritos por estudiantes de enseñanza secundaria en la asignatura de Historia. El análisis permite observar patrones con diverso grado de (in)congruencia o metaforicidad. Según lo esperado, los textos escritos por estudiantes muestran una mayoría de secuencias realizadas congruentemente, mientras en el texto escolar predominan metáforas lógicas, las que implican una serie de ventajas para el despliegue de explicaciones históricas. Sin embargo, un hallazgo novedoso en los textos estudiantiles es el uso de configuraciones consideradas ‘intermedias’ o ‘en camino’ a la completa metaforización hallada frecuentemente en el texto escolar. Una de ellas consiste en verbos causales relacionando referencias textuales y cláusulas incrustadas, en vez de nominalizaciones, propias del ‘tipo de cláusula favorita’ del discurso científico moderno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB