• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Inclusive practices of teachers in classrooms of Chilean schools: A comparative study

Prácticas inclusivas del profesorado en aulas de escuelas chilenas: Un estudio comparativo

Author
Espinoza, Laura

Hernández, Karen

Ledezma, Diana

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6430
10.4067/S0718-07052020000100183
Abstract
The existence of diverse classrooms in regular education schools currently represents a challenge for practicing teachers in Chile. This situation demands that the teaching staff implement a teaching adapted to the characteristics of the student body. The goal of this study is to identify and compare the inclusive pedagogical practices that teachers declare to execute in two schools in the Region of Coquimbo, Chile. The investigation was carried out from the quantitative approach, considering 88 participating teachers of diverse pedagogical training and years of experience. Information was collected through the instrument Guide for the Evaluation of Inclusive Practices in the GEPIA Classroom. Differences were found in some classroom pedagogical practices, especially considering sex and teacher-based training. The findings are relevant, generating an overview of the different pedagogical practices implemented, and on which the teachers say to make greater adjustments to provide an educational response to diversity.
 
La existencia de aulas diversas en las escuelas de educación regular actualmente significa un desafío para los docentes en ejercicio en Chile. Dicha situación demanda que el profesorado implemente una enseñanza ajustada a las características del estudiantado. Este estudio tiene como objetivo identificar y comparar las prácticas pedagógicas inclusivas que el profesorado declara ejecutar en dos colegios de la Región de Coquimbo, Chile. La investigación se efectuó desde el enfoque cuantitativo, considerando 88 docentes participantes de diversa formación pedagógica y años de experiencia. Se recogió información por medio del instrumento Guía de Evaluación de Prácticas Inclusivas en el Aula GEPIA. Se hallaron diferencias en algunas prácticas pedagógicas de aula, sobre todo considerando el sexo y la formación de base docente. Los hallazgos son relevantes, pues generan un panorama de las distintas prácticas pedagógicas implementadas, y sobre cuáles los docentes dicen efectuar mayores ajustes para dar respuesta educativa a la diversidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB