Characterization of STEM skills in ethno modeling processes with Haitian migrant workers from the city of Talca
Caracterización de las habilidades STEM en procesos de etnomodelado con alumnos/as trabajadores/as migrantes haitianos/as de la ciudad de Talca
Author
Aravena Díaz, María
Rodríguez, Marcelo
Barría, Leyla
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/651210.4067/S0718-07052020000200397
Abstract
The article presents the results of a diagnosis that was made in the city of Talca to a group of Haitians migrants workers who enter the school system to validate high school level studies. The experiment was carried out in a multicultural classroom and STEM-type modeling tasks were designed in ethno-modeling contexts related to agriculture that is close to its original reality. The tasks were presented in two languages, both in Creole and in Spanish, so that this would not be a barrier in the development of the cycle of modeling. The methodology is quantitative nature, which allowed the characterization of STEM skills. The intentional sample consisted of 13 students who agreed to participate of the experience. At the level of results, although they present difficulties and obstacles, it is recognized the importance of using both languages to communicate mathematical and scientific processes and methods. El artículo presenta los resultados de un diagnóstico que se realizó en la cuidad de Talca a un grupo de migrantes haitianos/as trabajadores/as que ingresan al sistema escolar a validar estudios de enseñanza media. El experimento se realizó en un aula multicultural y se diseñaron tareas de modelación tipo STEM en contextos de etno-modelación relacionado con la agricultura que es cercana a su realidad de origen. Las tareas se presentaron en los dos idiomas, tanto en creole como en español, para que éste no fuera una barrera en el desarrollo del ciclo de modelado. La metodología es de corte cuantitativo lo que permitió caracterizar las habilidades STEM. La muestra intencionada estuvo constituida de 13 alumnos/as que estuvieron de acuerdo en participar de la experiencia. A nivel de resultados, aunque presentan dificultades y obstáculos, se reconoce la importancia de utilizar ambos lenguajes para comunicar procesos y métodos matemáticos y científicos.