Show simple item record

Caracterización de las habilidades STEM en procesos de etnomodelado con alumnos/as trabajadores/as migrantes haitianos/as de la ciudad de Talca

dc.creatorAravena Díaz, María
dc.creatorRodríguez, Marcelo
dc.creatorBarría, Leyla
dc.date2020-12-28
dc.date.accessioned2022-07-12T18:06:51Z
dc.date.available2022-07-12T18:06:51Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6512
dc.identifier10.4067/S0718-07052020000200397
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/195643
dc.descriptionThe article presents the results of a diagnosis that was made in the city of Talca to a group of Haitians migrants workers who enter the school system to validate high school level studies. The experiment was carried out in a multicultural classroom and STEM-type modeling tasks were designed in ethno-modeling contexts related to agriculture that is close to its original reality. The tasks were presented in two languages, both in Creole and in Spanish, so that this would not be a barrier in the development of the cycle of modeling. The methodology is quantitative nature, which allowed the characterization of STEM skills. The intentional sample consisted of 13 students who agreed to participate of the experience. At the level of results, although they present difficulties and obstacles, it is recognized the importance of using both languages to communicate mathematical and scientific processes and methods.en-US
dc.descriptionEl artículo presenta los resultados de un diagnóstico que se realizó en la cuidad de Talca a un grupo de migrantes haitianos/as trabajadores/as que ingresan al sistema escolar a validar estudios de enseñanza media. El experimento se realizó en un aula multicultural y se diseñaron tareas de modelación tipo STEM en contextos de etno-modelación relacionado con la agricultura que es cercana a su realidad de origen. Las tareas se presentaron en los dos idiomas, tanto en creole como en español, para que éste no fuera una barrera en el desarrollo del ciclo de modelado. La metodología es de corte cuantitativo lo que permitió caracterizar las habilidades STEM. La muestra intencionada estuvo constituida de 13 alumnos/as que estuvieron de acuerdo en participar de la experiencia. A nivel de resultados, aunque presentan dificultades y obstáculos, se reconoce la importancia de utilizar ambos lenguajes para comunicar procesos y métodos matemáticos y científicos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6512/7620
dc.rightsDerechos de autor 2020 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 46 No. 2 (2020); 397-419en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 46 Núm. 2 (2020); 397-419es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectHabilidades STEMes-ES
dc.subjectEtno-modelación en matemáticaes-ES
dc.subjectEducación multiculturales-ES
dc.subjectSTEM skillsen-US
dc.subjectethno-modelation in mathematicsen-US
dc.subjectmulticultural educationen-US
dc.titleCharacterization of STEM skills in ethno modeling processes with Haitian migrant workers from the city of Talcaen-US
dc.titleCaracterización de las habilidades STEM en procesos de etnomodelado con alumnos/as trabajadores/as migrantes haitianos/as de la ciudad de Talcaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record