• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Rules of school coexistence: Description and analysis of participatory process

Normas de convivencia escolar: Descripción y análisis de un proceso participativo

Author
Ávalos Díaz, Alejandra

Berger Silva, Christian

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6575
10.4067/S0718-07052021000100409
Abstract
Although there is evidence that school coexistence improves when rules are created participatively, there is not empirical evidence showing how to perform these procedures. The present, is a qualitative study that aims to describe and analyze the development of a participatory process of construction of rules of school coexistence, in a public primary school, which had the support of a mediator who intended the participation of all actors of the school community. The data was collected from the focus group with teachers and education assistants, together with the analysis of the field record taken by the mediator during the whole process. The results were analyzed with well-founded theory and empirically describe the development of a series of stages, along with identifying facilitating and impeding factors, as well as the benefits generated by the participatory process in the actors.
 
A pesar de que existe evidencia de que la convivencia escolar mejora cuando las normas son creadas participativamente, se carece de evidencia empírica que muestre cómo realizar estos procedimientos. El presente, es un estudio cualitativo que tiene por objetivo describir y analizar el desarrollo de un proceso participativo de construcción de normas de convivencia escolar, en una escuela básica municipal, el cual contó con el apoyo de una mediadora que intencionó la participación de todos los actores de la comunidad escolar. Los datos se recogieron a partir de focus group con profesores y asistentes de la educación, junto con el análisis del registro de campo llevado por la mediadora durante todo el proceso. Los resultados se analizaron con teoría fundamentada y describen empíricamente el desarrollo de una serie de etapas, junto con identificar factores facilitadores y obstaculizadores, además de los beneficios que generó el proceso participativo en los actores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB