• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Contarte. A sistematization of the reflective practice between teacher and critical friend

Contarte. Una sistematización de la práctica reflexiva entre docente y amiga crítica

Author
Marqués Rosa, María de la Luz

Molina Hernández, Fabiola Georgina

Gómez Nocetti, Viviana de Lourdes

Angulo Carmona, Macarena Belén

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6585
10.4067/S0718-07052021000200137
Abstract
To overcome the obstacles that may show up in the language learning process, especially in children who live in poverty contexts, demands interventions at an early age and teachers with a high reflective capacity. The Systematization of an Experience called Contarte is presented in order to document educational practice at the initial level and add value to collaborative reflection between teacher and critical friend during the teaching-learning process. Findings show that the complexity levels in children’s performance increase as teachers and critical friends continuously feedback in pursuit of the improvement of this educational experience. The reflective effort on the part of the teacher is highlighted as a transforming tool of the unfair reality that does not offer the same opportunities for the development of communicative skills to all children.
 
Superar los obstáculos que pueden presentarse en el aprendizaje de la lengua, especialmente en niños que viven en contextos de pobreza, demanda intervenciones a temprana edad y docentes con una alta capacidad reflexiva. Se presenta la Sistematización de una Experiencia denominada Contarte con el objeto de documentar la práctica educativa en el nivel inicial y dar valor agregado a la reflexión colaborativa entre docente y amiga crítica durante el proceso de enseñanza-aprendizaje. Los hallazgos muestran que los niveles de complejidad en el desempeño de los niños son crecientes en tanto que docente y amiga crítica se retroalimentan de manera permanente en pos del mejoramiento de esta experiencia educativa. Se releva el esfuerzo reflexivo por parte del docente como herramienta transformadora de la realidad injusta que no ofrece a todos los niños las mismas oportunidades para el desarrollo de competencias comunicativas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB