• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Freshman experiences at the university. An approach from the French sociology of education

Experiencias estudiantiles en el primer año universitario. Una aproximación desde la sociología de la educación francesa

Author
Martinic, Rodolfo

Urzúa Martínez, Sergio

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6586
10.4067/S0718-07052021000200161
Abstract
Based on research in the French sociology of education on the experience of students in the mass university, the article considers the way in which first-year students deal with their transition to a chilean public university. Through data reported from eight focus groups with 42 students from the University of Santiago de Chile, it showed that first-year experience constitutes a complex socialization process scarred by a series of discontinuities regarding the school: strong decline in previous academic evidence, deficit in academic preparation attributed to school education, and a readjustment of routines and habits to manage time and study. The conclusions highlight the contributions of the study and propose a research agenda for future studies in the area.
 
A la luz de los estudios sobre la experiencia estudiantil en la universidad de masas de la sociología de la educación francesa, buscamos comprender cómo los estudiantes de primer año universitario experimentan su proceso de transición a la universidad. A través de una investigación cualitativa basada en el análisis de ocho grupos focales en que participaron 42 estudiantes de la Universidad de Santiago de Chile, evidenciamos que la experiencia en el primer año constituye un proceso de socialización complejo marcado por una serie de discontinuidades respecto a la etapa escolar: una fuerte declinación de las evidencias académicas previas, un déficit de preparación académica atribuido a la educación escolar y una readecuación de las rutinas y hábitos para gestionar el tiempo y el estudio universitario. En las conclusiones se destacan los aportes del estudio y se propone una agenda de investigación para futuros estudios en el área.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB