• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Meanings of bullying from the perspective of bystanders

Significados de la intimidación escolar desde la perspectiva de los observadores

Author
Suarez Rocha, Diana Carolina

Rodríguez Cárdenas, Diego Efrén

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6590
10.4067/S0718-07052021000200231
Abstract
The study sought to identify the meaning that students bystanders on bullying have of the phenomenon. As information gathering strategy were used focus group within Qualitative methodology. Narratives analyzed with the NVivo software and interpreted with thematic networks, which allowed identify five global issues: bullying as abuse, bully as victim, exercise of power, naturalization of intimidation and perception of alternative solutions. It is argued that bystanders do not differentiate situations of bullying; they perceive that teachers and parents legitimize those practices and they considered that institutional measures are ineffective, indicating keys to guide prevention and intervention.
 
El estudio buscó identificar el significado que estudiantes observadores de intimidación escolar tienen del fenómeno. Se empleó metodología cualitativa y grupo focal como estrategia de recolección de información. Las narrativas fueron analizadas con el programa NVivo e interpretadas con redes temáticas. Se identificaron cinco temas globales: intimidación como maltrato, intimidador como víctima, ejercicio de poder, naturalización de la intimidación y percepción sobre alternativas de solución. Se discute que los observadores no diferencian las situaciones de intimidación de otras situaciones conflictivas, perciben que profesores y padres de familia legitiman la intimidación escolar y que las medidas institucionales no son efectivas, indicando claves para orientar la prevención e intervención.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB