• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Paideia: Revista de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Paideia: Revista de Educación
  • View Item

Liderazgo educacional en ruralidad: Estudio de un caso chileno en el contexto Del proyecto internacional ISSPP

Author
Balbontín Alvarado, Roxana

Rivas Morales, Cristian

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/7675
10.29393/PA68-2LERE20002
Abstract
The research study reported is part of the International Successful School Principalship Project (ISSPP) that brings together a group of countries that conduct studies on Effective Educational Leadership using a common framework of reference. Through a qualitative-interpretative methodological approach and the use of a multi-perspective case study design, the research here presented has analyzed the successful practices that characterize a school principal of recognized trajectory and prestige, managing a state-run and rural school with a heterogeneous student population characterized by a high percentage of social vulnerability. On the other hand, this study has intended to reveal the way in which these practices significantly influence the sustained effectiveness and improvement trajectory of the school analyzed, which has reached notoriety at the regional and national levels. The findings of the study indicate that this school leader is characterized by an ambitious and demanding educational project, completely atypical for its context; he demonstrates a great commitment to his work, being involved in all the processes of the school, from curricular and teaching-learning aspects to the integral development and well-being of its students. Although the success is shared with other members of the school community, this principal seems to be the main catalyst of it. The study concludes that the principal’s management style combines aspects of the pedagogical, distributed and transformational leadership. He does not only focus on improving academic results, but also it places special emphasis on the holistic development of students, achieving a transformation of the school culture with the aim of generating opportunities for students in rural areas and fostering social justice.
 
El estudio que se reporta forma parte del Proyecto Internacional de Dirección Exitosa (ISSPP) que reúne a un grupo de países que llevan a cabo estudios de liderazgo escolar efectivo, utilizando un marco de referencia común. A través del empleo de una aproximación metodológica cualitativo-interpretativa y la utilización de un diseño de estudio de caso de multi perspectiva, la investigación que se presenta ha analizado las prácticas exitosas que caracterizan a un director de reconocida trayectoria y prestigio, cuya gestión se lleva a cabo en un establecimiento municipal y rural, con una población escolar caracterizada por la heterogeneidad y con un alto porcentaje de vulnerabilidad social. Por otro lado, este estudio ha intentado develar cómo estas prácticas influyen de manera significativa en la efectividad sostenida y trayectoria de mejoramiento del establecimiento analizado, el que ha alcanzado notoriedad a nivel regional y nacional. Los hallazgos del estudio indican que el líder estudiado se caracteriza por llevar a cabo un ambicioso y exigente proyecto educativo, que resulta completamente atípico en su contexto; demuestra un gran compromiso con su labor, involucrándose en todos los procesos del establecimiento; desde aspectos curriculares y de enseñanza-aprendizaje hasta la formación integral y bienestar de los alumnos. Aunque el éxito del establecimiento es compartido con otros miembros de la comunidad escolar, este director parece ser el principal catalizador de los logros obtenidos. El estudio concluye que la administración de este director combina aspectos del liderazgo pedagógico distribuido y transformacional, y su particular gestión no sólo se centra en la mejora de los resultados académicos, sino que pone especial énfasis en el desarrollo integral de sus estudiantes, logrando transformar la cultura escolar con miras a la generación de oportunidades para estudiantes en ruralidad y promoviendo la justicia social.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB