• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Paideia: Revista de Educación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Paideia: Revista de Educación
  • View Item

Motivational strategy for teaching reading and writing in students with intellectual disabilities

Estrategia motivacional para la enseñanza de la lectura y la escritura en estudiantes con discapacidad intelectual

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/7680
10.29393/PA68-6EMEL20006
Abstract
Motivation is one of the basic learning devices that collaborates in a fundamental way; Consequently, teachers can make use of motivational strategies that favor the learning of core areas such as reading and writing. This is how this article is supported by research that aimed to identify how the learning of reading and writing is fostered in a group of students with intellectualdisabilities from first stages in primary education in an official educational institution, through the design of a motivational didactic-pedagogical strategy.The research follows a qualitative approach with an action-research design; assuming the stages of planning, action, and reflection. Among the results, the design of a booklet named “Superheroes of reading and writing motivational method” stands out, which encouraged the learning of reading and writing among 8 children with intellectual disabilities of first grade in primary level.
 
La motivación es uno de los dispositivos básicos del aprendizaje que colabora de manera fundamental con este. Consecuente con ello, los docentes pueden hacer uso de estrategias motivacionales que favorezcan el aprendizaje de áreas medulares como son la lectura y la escritura. Es así como este artículo se basa en la investigación que tuvo como objetivo identificar cómo se potencializa el aprendizaje de la lectura y la escritura de un grupo de 8 estudiantes con discapacidad intelectual del ciclo l de una institución educativa de carácter oficial, a través del diseño de una estrategia didáctico-pedagógica motivacional. La investigación se desarrolló con enfoque cualitativo bajo un diseño de investigación-acción; asumiendo las etapas de planeación, acción y reflexión. Entre los resultados se destaca el diseño de una cartilla que lleva como nombre “Superhéroes de la lectura y la escritura, método motivacional”, que incentivó el aprendizaje de la lectura y la escritura.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB