“El mejor liceo de Chile”, calidad en educación pública y sus representaciones semióticas en disputa
“The best Chilean school”, quality in public education and its semiotic representations in dispute
Author
Manghi, Dominique
Ceroni Piña, Patricia
Montaner Chichizola, Giovanna
Abstract
En Chile los discursos sobre calidad e inclusión educativa se definen en un marco competitivo, destacando instituciones escolares con mejor rendimiento en el SIMCE, generalmente colegios privados de la capital. Estos ranking definen “excelencia” y reflejan desigualdad y segregación. El año 2018, el primer lugar fue para un liceo público regional. Desde la Semiótica Social y la multimodalidad interesa comprender los significados creados en medios de comunicación e internet en torno al caso de este liceo y la calidad educativa. Este estudio contrasta la creación de significados de la Agencia de Calidad, Televisión Nacional y el director del liceo. Se desarrolla un Análisis Multimodal del Discurso a un corpus audiovisual de tres videos. Tres categorías emergen y definen calidad en educación vinculada a los temas de comunidad; artes e idiomas; y claves del éxito. Cada una de las voces materializa los significados en ensamblajes multimodales dinámicos que asocian calidad a gestión, a esfuerzo y a humanización como rebeldía, respectivamente. In Chile, discourses on educational quality and inclusion are defined in a competitive framework, highlighting schools with better performance in the national standardized test (SIMCE),which tend to be private schools belonging to the country’s capital.
In this context, the quality of education reflects the country’s inequality and segregation while the educational discourse demands the same “excellence” to public schools as well. In 2018, the first place was taken by a public school from an agricultural region. From Social Semiotics and a multimodal perspective, we seek to understand the meanings created in mass media and internet by different social actors around a public school with the best results in the SIMCE 2018. This study contrasts the meaning making of the Education Quality Agency, National Television (TVN) and the school principal. Multimodal Discourse Analysis is applied to an audiovisual corpus of three videos. Three emerging categories transverse the voices’ discourses, defining educational quality in terms of: community, art and languages, and keys to success. This is materialized in dynamic multimodal ensembles which create the meanings of management, effort, and humanization as rebellion.