• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de la Frontera
  • Perspectivas de la Comunicación
  • View Item

Memory construction in the new River Plate historical comic: the case of Malandras and Tacuara (Santullo-Ginevra)

Construcción de memoria en la nueva historieta histórica rioplatense: los casos Malandras y Tacuara de Rodolfo Santullo y Dante Ginevra

Author
Gago, Sebastián

Full text
https://revistas.ufro.cl/ojs/index.php/perspectivas/article/view/2689
Abstract
In this paper, we analyze two comic strips: Malandras (2010-2011) and Tacuara (2012), both scripted by Rodolfo Santullo and drawn by Dante Ginevra. Published in the Argentine magazine Fierro, these fictions can be recognized as attempts to reconstruct and analyze the past. Although they can be classified as different subgenres within the broad traditional adventure genre (one can be classified as part of the police genre and the other, as an example of the political genre), both comics are centered around political aspects. We maintain that they are historical comics because they produce meaning from events and actors whose central properties and characteristics have already been configured in discourses marked by their referential function, especially by historiography and journalism (Berone, 2018, p. 41). The new historical story comics from the River Plate exploit the condition of graphic narratives as an expressive means to build collective memory and review the past, giving meaning to historical events under a certain context - especially the social imaginary about the past built in a singular present.
 
Analizamos dos historietas guionadas por Rodolfo Santullo y dibujadas por Dante Ginevra: Malandras (2010-2011) y Tacuara (2012). Publicadas en la revista argentina Fierro, estas ficciones se estructuran en base a operaciones significantes de reconstrucción y recuperación del pasado. Aunque ubicadas en lugares diferentes dentro del sistema de géneros de aventuras tradicional (una más policial y la otra, política), ambos cómics están atravesadas por lo político. Y son historietas históricas porque producen sentido a partir de acontecimientos y actores cuyas propiedades y características centrales ya han sido configuradas en discursos marcados por su función referencial y en tiempo pasado, en especial por la historiografía y por el periodismo (Berone, 2018, p. 41). La nueva historieta histórica rioplatense explota la condición de la historieta como medio expresivo para construir memoria colectiva y revisar el pasado, dando sentido a acontecimientos históricos bajo cierto contexto producción –en especial el imaginario social sobre el pasado construido en un particular presente.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB