Benefits of Musical Stimulation in the cognitive development of Middle school students
Beneficios de la estimulación musical en el desarrollo cognitivo de estudiantes de grado medio
Author
Cuervo, Laura
Ordóñez, Xavier
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/659610.4067/S0718-07052021000200339
Abstract
This study aims to determine the effect of a musical stimulation program based on the Orff methodology, in the cognitive development of adolescents.
The research design is quasi-experimental, specifically, pretest-posttest with an Experimental Group to which the program was implemented for four consecutive months and a Control Group to which the program was not implemented. The sample was formed by 82 students. To evaluate the development of adolescents, the tests of Analog Relations and Visual Memory of the Battery of Differential and General Aptitudes BADYG were used before and after the implementation. Data were analyzed through non-parametric statistics.
Results show that there is a statistically significant difference in the Analog Relations between pre and postest in the experimental group, which allows us to affirm that the musical stimulation program implemented allowed to strengthen the cognitive abilities of the students, and to improve the learning processes. El propósito de este estudio es comprobar el impacto que tiene un programa de educación musical basado en la metodología Orff, en el desarrollo cognitivo de adolescentes.
El diseño de la investigación es cuasi-experimental, concretamente pretest-postest con un Grupo Experimental, al que se implementó el programa durante cuatro meses seguidos y un Grupo de Control, al que no se le implementó. La muestra estuvo formada por 82 estudiantes. Antes y después de la implementación del programa musical, se aplicaron las pruebas de Relaciones Analógicas y Memoria Visual de la Batería de Aptitudes Diferenciales y Generales. Los datos se analizaron mediante estadística no paramétrica.
Se constata una diferencia estadísticamente significativa en las Relaciones Analógicas entre el pre y el postest en el grupo experimental, lo cual permite afirmar que el programa de estimulación musical implementado permite fortalecer las habilidades cognitivas del alumnado y a su vez mejorar los procesos de aprendizaje.