Show simple item record

Feria intercultural y representaciones de lo migrante en una escuela urbana en Santiago de Chile

dc.creatorCatalán Pesce, Ramiro
dc.date2021-12-29
dc.date.accessioned2022-07-14T15:14:32Z
dc.date.available2022-07-14T15:14:32Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6598
dc.identifier10.4067/S0718-07052021000200371
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/197707
dc.descriptionThis article focuses on the educational context as a privileged space to analyze the construction of inclusion/exclusion processes of immigrant students in the Chilean educational system. This study presents the results of an ethnographic research carried out in a secondary school in Santiago, capital city of Chile, where its own intercultural program is developed. This research goes deeper into how a school evaluates circumstances of potential discrimination in its classrooms. Firstly, it categorizes the supposed existing differences among the students. Then, the school developed several awareness-raising strategies for its educational community based on these hypothetical differences. Specifically, this article analyzes the staging of immigrant and intercultural issues on a specific activity of the school, called “The Intercultural Fair”, which commemorate every year the October 12th “Encounter of Two Worlds”.en-US
dc.descriptionEste artículo se enfoca en el contexto educativo como un espacio privilegiado para analizar la construcción de procesos de inclusión-exclusión de estudiantes de familias migrantes que se insertan en el sistema educacional chileno. Se presentan resultados de una investigación etnográfica llevada a cabo en una escuela secundaria de la ciudad de Santiago de Chile donde se desarrolla un programa intercultural propio. El objetivo es analizar cómo una escuela al evaluar situaciones de potencial discriminación en sus aulas, primero categoriza las supuestas diferencias que hay entre sus alumnos, para posteriormente desarrollar ciertas estrategias de sensibilización sobre esas diferencias marcadas por la institución escolar. En este caso se analiza la puesta en escena de lo migrante y lo intercultural en una festividad específica de la escuela, la Feria intercultural, que conmemora cada año el 12 de octubre.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6598/7691
dc.rightsDerechos de autor 2021 Estudios Pedagógicoses-ES
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 47 No. 2 (2021); 371-387en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 47 Núm. 2 (2021); 371-387es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjecteducación interculturales-ES
dc.subjectetnografíaes-ES
dc.subjectmigranteses-ES
dc.subjectintercultural educationen-US
dc.subjectethnographyen-US
dc.subjectmigrantsen-US
dc.titleIntercultural Fair and the staging the migrant in an urban school of Chileen-US
dc.titleFeria intercultural y representaciones de lo migrante en una escuela urbana en Santiago de Chilees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record