• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Academic development of pre-service teachers through Service-Learning: educational and social inclusion from Physical Education

Desarrollo académico del profesorado en formación a través de aprendizaje-servicio: inclusión educativa y social desde la Educación Física

Author
Maravé-Vivas, María

Salvador-García, Celina

Gil-Gómez, Jesús

Chiva-Bartoll, Oscar

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6633
10.4067/S0718-07052021000400193
Abstract
This multiple case study analyses, through reflective diaries, the technical learning acquired by students of the degree in early childhood education who participated in a Service-Learning program. Such a program was carried out in collaboration with five different social associations, each of them being one of the case studies under analysis. The program consisted of designing and implementing practical body language and motor games sessions for children with functional diversity. The results show that Service-Learning applied with pre-service teachers through Physical Education may be an adequate tool to promote technical learning related to this subject and its didactics. In addition, the analyses evince that students developed a deeper understanding of the group of children with whom they worked; thus, promoting inclusive practices in the classroom of the future.
 
Este estudio de casos múltiples analiza a través de diarios reflexivos los aprendizajes técnicos desarrollados por alumnado del Grado de Maestro/a de Educación Infantil que participaron en un programa de Aprendizaje-Servicio (ApS). Dicho programa se llevó a cabo en cinco entidades sociales diferentes que supusieron cada uno de los casos analizados, y consistió en el diseño e implementación de sesiones de juegos motrices y de expresión corporal, dirigidas a niños y niñas con diversidad funcional. Los resultados ponen de manifiesto que el ApS aplicado en el ámbito de la formación de futuros maestros y maestras a través de la Educación Física es una herramienta adecuada para desarrollar aprendizaje técnico vinculado con esta materia y su didáctica. Por otro lado, el análisis desvela que el alumnado ha desarrollado una mayor comprensión del colectivo con el que ha trabajado, favoreciendo futuras prácticas inclusivas en las aulas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB