Readiness for change, leadership and school improvement: a literature review and research projections
Preparación para el cambio, liderazgo y mejora escolar: una revisión de literatura y proyecciones para la investigación
Author
de la Vega Rodríguez, Luis Felipe
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/665910.4067/S0718-07052022000100231
Abstract
“Readiness for change” -RFC- is a concept that seeks to understand the variables that explain a better disposition and participation of individuals and groups in changes aimed at educational improvement. This little-known concept has the potential to broaden understanding of effective leadership and management strategies to implement improvement. A review of the research literature that studied RFC in educational institutions was carried out. Thirteen articles were selected and analyzed, considering the ways in which this term is conceptualized, the methodological designs from which its study is approached, and its findings. “Preparación para el cambio” -PPC- es un término con el que se busca comprender las variables que explican una mejor disposición y participación de las personas y grupos en cambios orientados a la mejora educativa. Este poco explorado concepto dispone de potencialidades para ampliar la comprensión sobre estrategias efectivas de liderazgo y gestión para implementar la mejora. Se realizó una revisión de literatura de investigaciones que estudiaran la PPC en instituciones educativas. Se seleccionaron y analizaron trece artículos, considerando las formas en que se conceptualiza este término, los diseños metodológicos desde los que se aborda su estudio y sus hallazgos.