• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Relationship between personality traits, styles and learning strategies and academic performance in adolescents Spanish students

Relación entre rasgos de personalidad, estilos y estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en alumnado español adolescente

Author
Lopez del Río, Nuria Mª

Artuch-Garde, Raquel

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6662
10.4067/S0718-07052022000100273
Abstract
The present study aims to identify the relationship between personality traits, strategies and learning styles, and their influence on academic performance. A sample of 47 students between the ages of 13 and 14 from a Spanish educational center was selected and the BFQ-NA (personality traits), CHAEA (learning styles) and ACRA (learning strategies) questionnaires were applied. Among the results it is highlighted that in the total sample the personality trait that predominates most is extraversion, the pragmatic learning style and acquisition strategies. There is a positive and significant relationship between the variables personality, learning styles and strategies and academic performance, giving greater relationship between the responsibility dimension, the style of reflective learning and acquisition strategies. The dimensions that predict academic performance are responsibility, reflective learning style and a general use of learning strategies.
 
El presente estudio tiene como objetivo identificar la relación entre los rasgos de personalidad, estrategias y estilos de aprendizaje, y su influencia en el rendimiento académico. Se seleccionó una muestra de 47 alumnos entre 13 y 14 años de un centro educativo de España y se aplicaron los cuestionarios BFQ-NA (rasgos de personalidad), CHAEA (estilos de aprendizaje) y ACRA (estrategias de aprendizaje). Entre los resultados destaca que en la muestra total el rasgo de personalidad que más predomina es extraversión, el estilo pragmático de aprendizaje y las estrategias de adquisición. Existe relación positiva y significativa entre las variables personalidad, estilos y estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico, dándose mayor relación entre la dimensión responsabilidad, el estilo de aprendizaje reflexivo y las estrategias de adquisición. Las dimensiones que predicen el rendimiento académico son la responsabilidad, el estilo de aprendizaje reflexivo y un uso general de estrategias de aprendizaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB