Academic motivation scale for elementary students: validity and reliability evidences
Escala de motivación escolar para alumnos de primaria: evidencias de validez y confiabilidad
Author
Durán Fonseca, Thamir Danir Danulkán
Acle Tomasini, Guadalupe
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/666810.4067/S0718-07052022000100343
Abstract
Motivation is an important variable at school settings because it guides the student’s behavior (Amrai et al., 2011). Accordingly, several instruments have been constructed for their measurement, however, only a few of them are oriented to assess it in children. Therefore, the aim of this study was to obtain evidence of the validity and the reliability of a scale to assess motivation in this population. This research was organized in three steps: a) qualitative study, b) design of the scale and c) psychometric analysis. Through a non-probabilistic sampling, 527 students from fourth to sixth grade of elementary school participated. This process resulted in a scale of 16 items with evidence of content, criterion and construct validity. The instrument has three factors; a) persistence, b) effort and c) dedication to pass exams, the explained variance is 55% and the overall Cronbach’s alpha of 0.90. La motivación es una variable importante en el ámbito escolar porque orienta el comportamiento de los alumnos (Amrai et al., 2011). En consecuencia, se han construido diversos instrumentos para su medición, sin embargo, son escasos los orientados a evaluarla en niños. Por ello, el objetivo del estudio fue obtener evidencias de validez y confiabilidad de una escala para medir motivación escolar en ésta población. La investigación se organizó en tres pasos: a) estudio cualitativo, b) construcción de la escala y, c) análisis psicométrico. Por medio de un muestreo no probabilístico, participaron 527 alumnos de cuarto a sexto grado de primaria. De este proceso resultó una escala de 16 reactivos con evidencias de validez de contenido, criterio y constructo. El instrumento cuenta con tres factores; a) persistencia, b) esfuerzo y c) dedicación por aprobar exámenes, varianza explicada de 55% y alfa de Cronbach global de 0.90.