• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Persistent mathematical gender gap in Chilean national assessment Simce

Brechas persistentes de género en matemáticas en las pruebas nacionales chilenas Simce

Author
Vargas Diaz, Claudia

Matus Correa, Claudia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6670
10.4067/S0718-07052022000100389
Abstract
This work quantifies and analyzes, from an emotional dimension viewpoint, persistent gender gaps in mathematics, for tenth grade, in Chilean high schools, according to Simce assessments. School Database with Male and Female average score recorded separately for 2016, 2017 and 2018, and gender gap average score were generated. These data was analyzed descriptively, and three-year persistent gap schools were identified. Correlation between female mathematic results and several indeces were determined, observing differential behavior between emotional dimension indices and mathematical outcomes among persistent-gap and non-persistent-gap schools. We concluded prevalent mathematical gender gaps in secondary schools spite off no gender differences at population level. We confirm emotional dimensional cognitive results relationship.
 
Este trabajo cuantifica y analiza, desde un punto de vista de dimensión emocional, brechas persistentes de género en matemáticas, para II° Medio, en establecimientos educacionales según resultados de las pruebas Simce. Se genera una Base de Datos a nivel de establecimiento educacional con resultados de hombres y mujeres por separado para los años 2016, 2017 y 2018, y se determina las brechas de rendimiento por género. Éstas se analizan descriptivamente, pudiendo identificar colegios con brechas persistentes durante los tres años. Se correlacionan los resultados de las estudiantes en matemática el año 2018 con diversos índices, observando comportamiento diferencial entre índices de la dimensión emocional y resultados entre colegios con y sin brechas persistentes. Se concluye existencia de brechas de rendimiento prevalente a nivel de colegios de educación media a pesar de no presentarse diferencias de género a nivel poblacional. Se comprueba la relación entre dimensión emocional y resultados cognitivos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB