• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Validity of the Adolescent Sexism Detection Scale in Castilla -La Mancha, Spain

Validez de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes (DSA) en Castilla-La Mancha, España

Author
Bonilla-Algovia, Enrique

Ibáñez Carrasco, Marta

Carrasco Carpio, Concepción

Full text
http://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/28041
10.7764/psykhe.2021.28041
Abstract
The main aim of this study is to analyze the psychometric properties of the Adolescent Sexism Detection Scale in Castilla-La Mancha region, Spain. This research uses a quantitative methodological strategy and a transversal design. The sample, based on a two-stage sampling in 60 educational centers, is consists of 1840 secondary school students (50,1% women and 49,9% men). Factor analysis reports good psychometric properties for a correlated two-dimensional structure. Fit indices are acceptable: 2/gl = 4,17, GFI = 0,91, IFI = 0,92, TLI = 0,91, CFI = 0,92, SRMR = 0,05, RMSEA = 0,06, AIC = 1145,07. These dimensions coincide with the forms of ambivalent sexism: hostile and benevolent sexism. Reliability of scale and subscales is adequate (α > 0,80). Negative correlations between the Adolescent Sexism Detection Scale and the Students' Attitudes towards Equality Scale confirm discriminant validity. Therefore, the ASD is valid and reliable in adolescents from Castilla-La Mancha.
 
El objetivo del estudio fue analizar las propiedades psicométricas de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes en la región de Castilla-La Mancha, España. La investigación utilizó una estrategia metodológica cuantitativa y un diseño transversal. La muestra, seleccionada mediante un muestreo bietápico en 60 centros educativos, se compuso de 1836 estudiantes de tercer y cuarto curso de educación secundaria obligatoria (50,1% mujeres y 49,9% hombres). Los resultados de los análisis factoriales exploratorios y confirmatorio reportan buenas propiedades psicométricas para una estructura de 2 dimensiones correlacionadas. Los índices de ajuste del modelo son aceptables: 2/gl = 4,17, GFI = 0,91, IFI = 0,92, TLI = 0,91, CFI = 0,92, SRMR = 0,05, RMSEA = 0,06, AIC = 1145,07. Cada dimensión se corresponde con una de las formas del sexismo ambivalente: hostil y benévolo. Los resultados muestran coeficientes de confiabilidad adecuados, tanto en el global de la escala como en sus 2 dimensiones (α > 0,80). Las correlaciones negativas entre la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes y la Escala de Actitudes del Alumnado hacia la Igualdad de Género confirman la validez discriminante. En consecuencia, la DSA es un instrumento válido y confiable en la población adolescente de Castilla-La Mancha.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB