Toward a new policy for access charges in mobile telephony
Hacia una nueva política de cargos de acceso en telefonía móvil
Author
Ibañez, Fabricio
Saavedra, Eduardo
Abstract
This paper shows that the regulatory policy of access charges in mobile telephony in Chile, based on the marginal costs of providing access to networks, is very inefficient and suggests its modification. Indeed, access charges are set well above the optimal ones, which discourages the entry of Mobile Virtual Network Operators (MVNOs), a way to provide dynamism to this industry. We arrive at this conclusion by modeling an oligopolistic market in which two Mobile Network Operators (MNOs) and a single MVNO compete, which is calibrated in its demand and cost parameters to compare the marginal cost access charge policy with the socially optimal policy. This result, which produces an inefficiency estimated at US$3.5 million annually, is further supported by the fact that there are two other policies that deliver better results than the policy of pricing at marginal costs. The most efficient policy of those studied sets the call termination charge at zero and only charges the MVNO for the marginal cost of initiating a call, which produces an efficiency loss of only US$9 thousand per year. A third policy option, named “pure bill & keep” with no access charge at all, provides intermediate results in terms of efficiency; this is, an annual efficiency loss of US$1.1 million. Este trabajo muestra que la política regulatoria de cargos de acceso en telefonía móvil en Chile, basada en los costos marginales de proveer acceso a las redes, es muy ineficiente y se sugiere su modificación. Los cargos de acceso se fijan muy por encima de los óptimos, lo que diluye la entrada de operadores móviles virtuales (OMV), que en países desarrollados han entregado dinamismo a esta industria. Este artículo arriba a dicha conclusión al modelar un mercado oligopólico en que compiten dos operadores móviles con redes (OMR) y un único OMV, el que es calibrado en sus parámetros de demanda y costos con el objetivo de comparar la política de cargos de acceso a costo marginal con la política socialmente óptima. Este resultado, que produce una ineficiencia estimada en 3,5 millones de dólares anuales, es además sustentado por el hecho de que existen otras dos políticas que entregan mejores resultados que la política de tarificar a costos marginales. La política más eficiente de las estudiadas fija el cargo de terminación de llamadas en cero y solo se cobra al OMV por el costo marginal de iniciar una llamada, la que produce una pérdida en eficiencia de 9 mil dólares anuales solamente. Una tercera opción de política, aquella en que no se cobra cargo de acceso alguno o “bill & keep puro”, entrega resultados intermedios en términos de eficiencia; esto es, una pérdida de eficiencia anual de 1,1 millones de dólares.