Go back to face-to-face classes? Writing opinion letters with feedback through written comments in eighth grade schoolchildren
¿Volver a clases presenciales? Escritura de cartas de opinión con retroalimentación a través de comentarios escritos en octavo año básico
Author
Arancibia Gutiérrez, Beatriz Magaly
Retamal Rivera, Claudia
Abstract
The purpose of this study is to analyze the effectiveness of an adaptive and inclusive writing didactic sequence with feedback provided by written comments. The discursive genre of the learning object was the opinion letter. This experience was carried out in the context of COVID-19 pandemic online classes by the Language teacher and the Special Educational Needs teacher of two eighth grades classes of the town of Lota, collaboratively. Following a quasi-experimental design, one class received written comments at the margins of the previously mentioned fragment, while the other was provided with letter type comments, underneath the students’ written texts. And analytic rubric was used for assessment. The results show that regardless of the type of comments, both groups improved significantly. Moreover, through an appreciation scale students valued the experience positively, particularly in regards to collaborative work, as well as the opportunity to improve, receive comments and the chance to feel more prepared to write opinion letters in future assignments. El objetivo de este estudio es analizar la efectividad de una secuencia didáctica adaptativa e inclusiva de escritura con retroalimentación a través de comentarios escritos. El género discursivo objeto de aprendizaje fue la carta de opinión. La experiencia fue implementada colaborativamente entre la docente de Lenguaje y la educadora diferencial de dos octavos básicos de la comuna de Lota en el contexto real de clases en línea durante la pandemia por COVID-19. Siguiendo un diseño cuasi experimental, un curso recibió comentarios al margen del fragmento aludido, mientras que el otro recibió comentarios tipo carta, debajo del escrito del estudiante. Se evaluó con una rúbrica analítica. Los resultados evidencian que independientemente del tipo de comentario, ambos grupos mejoraron de manera significativa. Además, a través de una escala de apreciación, los estudiantes valoraron positivamente la experiencia, especialmente el trabajo colaborativo, la oportunidad de mejora, recibir comentarios y sentirse más preparados para escribir cartas de
opinión en tareas futuras.