• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Leadership and Communication: Reflective Preface For Inclusive Approach Schools

Liderazgo y comunicación: prolegómeno reflexivo para escuelas de enfoque inclusivo

Author
Manosalva Mena, Sergio

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/52118
10.5354/2452-5014.2019.52118
Abstract
In this article, in order to initiate a reflection on inclusive approach schools, the concepts of leadership and communication are exposed from the theoretical systemic perspective of Niklas Luhmann. The concept of epistemology of the biology of knowledge of Humberto Maturana is also presented. The definition of the concept of leadership explored in this article is closely linked to an understanding of communication as the basal autopoietic capacity that makes possible the viability of any social system, whether productive or not, whether or not it has profitability purposes.This relationship between leadership and communication allows to raise the thesis that all leaders must operate with a high degree of communicative intelligence in order to preserve the adaptive viability of a social system and, in particular, in the case of educational systems that, being in diversity, must broaden their communicative spectrum beyond their borders, a sine qua non condition to be inclusive.
 
Con el propósito de iniciar una reflexión en torno a escuelas de enfoque inclusivo, en el presente artículo se exponen los conceptos de liderazgo y comunicación desde la perspectiva teórica sistémica de Niklas Luhmann, y de epistemología de la biología del conocer de Humberto Maturana. La definición del concepto de liderazgo que se explora en este artículo está estrechamente vinculada a una comprensión de la comunicación como la capacidad basal autopoiética que hace posible la viabilidad de todo sistema social, sea o no productivo, tenga o no fines de rentabilidad. Esta relación entre liderazgo y comunicación permite levantar la tesis de que toda/o líder debe operar con un alto grado de inteligencia comunicativa para conservar la viabilidad adaptativa de un sistema social, en particular si se trata de sistemas educativos que, al ser en la diversidad, deben ampliar su espectro comunicativo más allá de sus fronteras, condición sine qua non para ser inclusivos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB