• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item

PERCEPTION OF NURSES AND FAMILIES OF PATIENTS REGARDING IMPORTANT CARE BEHAVIORS

PERCEPCIÓN DE ENFERMERAS Y FAMILIARES DE PACIENTES SOBRE CONDUCTAS DE CUIDADO IMPORTANTES

Author
Salas Saavedra, Bárbara Andrea

Galiano Gálvez, María Alejandra

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/391
Abstract
Objective: To determine whether there are differences between nurses of hospitalized patients and their relatives, regarding the perception they have of what care behaviors are important. Material and method: A cross-sectional descriptive study whose sample, stratified by service, consisted of 54 nurses and 96 relatives of a general hospital. To measure the response variable, the Caring Assessment Instrument (Care- Q) by Patricia Larson was used, which consists of 50 questions divided into 6 sub-scales that measure the behavior of the nursing professional in the delivery of care: a) it is accessible, b) explains and facilitates, c) comforts, d) anticipates, e) maintains a relationship of trust and f) monitors and follows up. Results: The prioritization of the first behavior,represented by the subscale “monitors and follows-up”, coincides in both groups. Regarding the importance assigned to the rest of the care behaviors and their subscales, differences are observed in both groups. Conclusion: The prioritization of care categories and behaviors between nurses and patients’ relatives are different and, as a first choice, it focuses on technical type behavior rather than the development of social skills.
 
Objetivo: Determinar si existen diferencias entre las enfermeras de pacientes hospitalizados y sus familiares, respecto de la percepción de cuáles conductas de cuidado son importantes. Material y método: Estudio descriptivo, transversal, cuya muestra, estratificada por servicio, estuvo constituida por 54 enfermeras y 96 familiares de un hospital general. Para medir la variable respuesta se empleó el Caring Assessment Instrument (Care- Q) de Patricia Larson, que consta de 50 preguntas dividas en 6 subescalas que miden el comportamiento del profesional de enfermería en la entrega de cuidado: a) es accesible, b) explica y facilita, c) conforta, d) se anticipa, e) mantiene relación de confianza y f) monitorea y hace seguimiento. Resultados: La priorización de la primera conducta, representada por la subescala “monitorea y hace seguimiento”, coincide en ambos grupos. En relación a la importancia asignada al resto de las conductas de cuidado y sus subescalas, se observan diferencias en ambos grupos. Conclusión: La priorización de las categorías y conductas de cuidado entre las enfermeras y los familiares de los pacientes son diferentes y como primera selección se enfocan hacia conductas del tipo técnicas, más que al desarrollo de habilidades sociales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB