• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item

LUDIC REPRESENTATIONS OF NURSING STUDENTS ABOUT THE SYSTEMATIZATION OF NURSING CARE

REPRESENTACIONES LÚDICAS DE ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA ACERCA DE LA SISTEMATIZACIÓN DE LA ATENCIÓN DE ENFERMERÍA;
REPRESENTAÇÕES LÚDICAS DE ESTUDANTES DE ENFERMAGEM ACERCA DA SISTEMATIZAÇÃO DA ASSISTÊNCIA DE ENFERMAGEM

Author
Candido de Oliveira Salvador, Pétala Tuani

Nunes de Lima, Kálya Yasmine

Andrade Alves, Kisna Yasmin

Filgueira Martins Rodrigues, Cláudia Cristiane

Pereira Santos, Viviane Euzébia

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/452
Abstract
Objective: To identify the ludic representations of Nursing students about the Systematization of Nursing Care (SNC). Method: Data was collected from a focus group of eight Nursing students, using the human-poetic mandala as projective technique, through figurative representations with miniatures and modeling clay. A qualitative methodology for data analysis was used, based on content analysis as a referential method. Results: The students’ ludic representations included three thematic axes: benefits of the SNC; problems experienced; and possibilities for improvement. Conclusion: The students represented the SNC positively, believing in its consolidation. It is worth mentioning that the use of the human-poetic mandala as projective technique represents a qualifying element of the study, stimulating the expression of subjectivity and encouraging the verbalization of their perceptions.
 
Objetivo: Identificar las representaciones lúdicas de estudiantes de Enfermería acerca de la Sistematización de la Atención de Enfermería (SAE). Material y método: La recolección de datos se realizó a partir de un grupo focal con ocho estudiantes de Enfermería de una universidad federal del Nordeste de Brasil, utilizándose la práctica de mandala humanopoiética como técnica proyectiva, a través de la representación figurativa con miniaturas y compuestos de modelado. El análisis de datos siguió el rigor metodológico cualitativo, a partir del referencial metodológico de análisis de contenido. Resultados: La representación lúdica de estudiantes impregnó tres temas: beneficios de la SAE; problemas experimentados y posibilidades de mejora. Conclusión: Los estudiantes representaron positivamente la SAE, creyendo en su consolidación. Cabe señalar que el uso de la mandala humanopoiética como técnica proyectiva es un elemento de calificación del estudio, pues estimula la expresión de subjetividades y fomenta la verbalización de percepciones.
 
Objetivo: Identificar as representações lúdicas de estudantes de Enfermagem acerca da Sistematização da Assistência de Enfermagem (SAE). Método: A coleta de dados foi realizada a partir de um grupo focal com oito estudantes de Enfermagem, utilizando a prática da mandala humanopoiética como técnica  projetiva, através da representação figurativa com miniaturas e massas de modelar. O processo de análise de dados seguiu o rigor metodológico qualitativo, a partir do referencial metodológico da análise de conteúdo. Resultados: A representação lúdica dos estudantes perpassou três categorias de análise: benefícios da SAE; problemas vivenciados; e possibilidades de melhoria. Conclusão: Os estudantes representam positivamente a SAE, acreditando em sua consolidação. Destaca-se que o uso da mandala humanopoiética como técnica projetiva constitui um elemento qualificador do estudo, estimulando a expressão das subjetividades e favorecendo a verbalização de suas percepções. 
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB