CONTENT VALIDATION OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR TEACHING ENVIRONMENTAL HEALTH NURSING
VALIDACIÓN DEL CONTENIDO DE TECNOLOGÍA EDUCATIVA PARA LA ENFERMERÍA EN SALUD AMBIENTAL;
VALIDAÇÃO DE CONTEÚDO DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL PARA ENSINO DE ENFERMAGEM EM SAÚDE AMBIENTAL1
Author
Da Silva Souza, Ingrid
De Abreu Moniz, Marcela
Quinellato Louro, Thiago
Ribas Batista Ribeiro, Crystiane
Santos Soares, Lídia
Lessa Saldanha Xavier, Bruno
Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/637510.29393/CE27-26VCIB60026
Abstract
The development and validation of educational technologies are still emerging in the area of environmentalhealth nursing. Objective: To validate the content of the Ecosaúde educational technology for teachingenvironmental health with nursing students. Materials and Methods: Methodological and descriptive studycarried out with an intentional sample consisting of 20 nursing students from a federal university in the stateof Rio de Janeiro, Brazil. Data collection took place in two moments: in the month of September 2017 and inthe month of May 2018, in the classroom with an average duration of 2 hours. In each session, the educationaltechnology (ET) Ecosaúde was applied, and a content validation instrument of the ET was filled out by theparticipants. The study was approved by the research ethics committee of the university under resolution n°1,934,809. Results: The validation process reached the proposed value for most answers (80%). Conclusion:Ecosaúde proved to be an innovative and valid methodology for teaching-learning environmental health innursing education. El desarrollo y la validación de tecnologías educativas aún son incipientes en el área de enfermería de salud ambiental. Objetivo: Validar el contenido de la tecnología educativa Ecosaúde para la enseñanza de la salud ambiental con estudiantes de enfermería. Material y Métodos: Estudio metodológico y descriptivo realizado con una muestra intencional de 20 estudiantes de enfermería de una universidad federal del estado de Rio de Janeiro, Brasil. La recolección de datos tuvo lugar durante dos momentos: en el mes de septiembre de 2017 y en el mes de mayo de 2018, en una sala de clases con una duración promedio de dos horas. En cada sesión se aplicó la tecnología educacional (TE) Ecosáude y un instrumento de validación del contenido de la TE, el cual fue completado por los participantes. El estudio fue aprobado por el comité de ética en investigación de la universidad con el dictamen nº 1.934.809. Resultados: La validación alcanzó el valor propuesto para la mayoría de las respuestas (80%). Conclusión: Ecosaúde demostró ser una metodología innovadora y válida para la enseñanza-aprendizaje en salud ambiental en la formación de enfermeras. O desenvolvimento e a validação de tecnologias educacionais são ainda incipientes na área de enfermagemem saúde ambiental. Objetivo: Validar o conteúdo da tecnologia educacional Ecosaúde para ensino em saúdeambiental com graduandos de enfermagem. Material e Método: Estudo metodológico e descritivo realizadocom uma amostra intencional de 20 estudantes de enfermagem de uma universidade federal do estado do Riode Janeiro, Brasil. A coleta de dados ocorreu em dois momentos: no mês de setembro de 2017 e no mês de maiode 2018, em sala de aula com duração média de 2 horas. Em cada encontro foi aplicada a tecnologia educacional(TE) Ecosaúde, e um instrumento de validação do conteúdo da TE, por meio de autopreenchimento pelosparticipantes. O estudo foi aprovado pelo comitê de ética em pesquisa dessa universidade (parecer de nº