• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item

STUDENT LEARNING EXPERIENCE IN NURSING PRACTICE OF MENTAL HEALTH AND PSYCHIATRY

EXPERIENCIA DE APRENDIZAJE DE ALUMNOS DE ENFERMERÍA EN PRÁCTICA DE SALUD MENTAL Y PSIQUIATRÍA

Author
Henríquez T., Hernán

Rivas R., Edith

García S. , Verónica

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/7727
Abstract
The learning process in clinical practice (CP) helps trainee nurses to acquire practical and theoretical skills. Objective: To know the learning experience of Nursing students regarding their CP in mental health and psychiatry. Methods: Qualitative research using focus groups, selection of 18 study subjects arranged in 3 focus groups of 6 members. Use of constant comparative analysis. In relation to validity and reliability the analysis was carried out using investigator triangulation and Lincoln’s and Guba’s evaluative criteria. Ethical principles of the Declaration of Helsinki and signing of an Informed Consent Form were considered. Results: Metacategories such as integrated learning (productive practice), role of the psychiatric nurse (administrative), influence of behavioral model and attitudes-beliefs (initial clinical anxiety). Conclusion: Negative feelings, initial clinical anxiety and comprehensive learning.
 
El proceso de aprendizaje en prácticas clínicas (PC), en la formación profesional de enfermeras(os), permite adquirir habilidades, razonamientos y destrezas. Objetivo: Conocer la experiencia de aprendizaje de estudiantes de Enfermería respecto de su práctica clínica en Salud Mental y Psiquiatría. Material y método: Investigación cualitativa, por grupos focales, selección de 18 sujetos de estudio, constituyéndose 3 grupos focales de 6 integrantes cada uno. Análisis por comparación constante. En validez y confiabilidad se realizó triangulación por investigador y criterios de rigor de Guba y Lincoln. Consideraciones éticas: se cumplió con criterios de Declaración de Helsinki y firma del Formulario de Consentimiento Informado. Resultados: Emergen metacategorías: aprendizaje integral (práctica productiva, importante), rol del enfermero psiquiátrico (administrativo), influencia del modelo conductista y actitudes - creencias (miedo al inicio que cedía al finalizar la práctica). Conclusión: Se develan sensaciones negativas, miedo al inicio de la práctica clínica y se realiza aprendizaje integral.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB