• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Prejudice in School: A Research among Primary School Teachers

Prejuicio en la escuela: una investigación con profesores de educación primaria.

Author
Prino, Laura E.

Quaglia, Rocco

Sclavo, Erica

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/827
10.30552/ejep.v1i3.16
Abstract
The number of immigrants has been continuosly rising, in Italy as well as all around Europe: in Piedmont, the quota of underage immigrants has almost doubled within the last four years, bringing about the issue of educating pupils belonging to different cultures. This research will take into account the opinion of primary school’s teachers on the possible existence of stereotyped or prejudicial opinions about the presence of foreigin children in school and in society, and it will try to understand if it may influence the relationship between teacher and pupil. The 79 teachers and 396 children who took part in this project have been given a questionnaire investigating the occurrence of prejudicial behaviours, and the quality of the relationship created by the teacher with pupils. The data collected show how prejudice appears to influence the relationship teacher-pupil especially in moments of tension, which are worsened by prejudice itself, and how the evaluation of the child may consequently change.Key words: Prejudice, foreign children, teacher-pupil relationship.
 
El número de inmigrantes en Italia, así como en el resto de Europa, crece continuamente y en los últimos cuatro años, el número de menores extranjeros ha aumentado alrededor de un 50%, concerniendo cada vez más a las instituciones educativas y a los docentes destinatarios de la petición de escolarización de los niños inmigrantes. Los objetivos de la investigación son indagar, si existen opiniones de naturaleza estereotípica o prejudicial en las representaciones de los docentes respecto a la presencia de menores extranjeros en la escuela primaria y si la presencia de tal prejuicio, influye en la relación entre el docente y el niño extranjero. La muestra de la investigación se compone de 79 maestros y de 396 niños, se ha utilizado un cuestionario y a través de las respuestas ha sido posible atribuir a cada docente una puntuación que indica el grado de prejuicio. De lo que emerge la influencia del prejuicio, surge en los momentos en que el equilibrio de la relación entra en crisis. El prejuicio no facilitaría la resolución de estos momentos, es más, parecería determinar el agravamiento. Como consecuencia de esto, haciendo más frecuentes y difícilmente solucionables los momentos de crisis de la relación, la presencia de prejuicio también influye, de manera evidente, en la valoración cualitativa total que el docente da a la relación con el niño extranjero.Palabras clave: Prejuicio, niños extranjeros, relación maestro-alumno.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB