Show simple item record

Autoeficacia, enfoque y papel de la práctica de los maestros en la enseñanza de la escritura

dc.creatorPacheco, Deilis I.
dc.creatorGarcía, Jesús-Nicasio
dc.creatorDíez, Carmen
dc.date2009-03-01
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:11Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:11Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/828
dc.identifier10.30552/ejep.v2i1.17
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206765
dc.descriptionWe present a research about the analysis of the teacher’s practice in the teaching of the writing. The sample was composed by 137 teachers from language area, working in 30 different Kindergarten’s schools and Primary Schools. We applied a device (PRAES) which include the theoretical approach that teachers have about how the students learn, the believes about the effects of those instructions, the writing correction, the teaching methods (formal and natural), and the teacher’s self-efficacy related with those teaching. Data suggest that the PRAES presents an adequate reliability and validity, besides it provides a precise description of the problem; signaling that the teachers show positive opinion in the device, and we can predict some variables from the instrument. And last, we discuss and comments results and its implications. We discuss the shortcomings; and we signal as desirable to implement researches which reduce these problems; besides, we suggest to extend this type of study in other fields, not only in writing.Key words: Self-efficacy, theoretical approach, teaching in writing, teacher’s practice.en-US
dc.descriptionSe presenta un estudio sobre el análisis de la práctica del profesor en la enseñanza de la escritura. La muestra estuvo compuesta por 137 profesores del área de lengua pertenecientes a 30 centros educativos de tercer ciclo de Educación Infantil, y de los tres ciclos de Educación Primaria. Se aplicó un instrumento (PRAES) que incluía la evaluación de la concepción teórica que tienen de cómo aprenden los alumnos, las creencias sobre los efectos de estas instrucciones, la corrección de la escritura y los métodos de enseñanza (formal y natural), así como la auto-eficacia del profesor en relación con dicha enseñanza. Los datos indican que el PRAES presenta una fiabilidad y validez adecuadas, además de proporcionar una descripción precisa del problema, indicándose que los profesores manifiestan valoraciones positivas en las escalas, pudiéndose predecir ciertas variables relevantes a partir del instrumento. Por último, se discuten y valoran los resultados y sus implicaciones, además de explicitar las limitaciones, indicándose, como deseable, realizar estudios que minimicen estos problemas, además de hacerlo no sólo en escritura, sino también en otras áreas.Palabras clave: Autoeficacia, enfoque teórico, enseñanza escritura, práctica del profesor.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/828/674
dc.relation10.1989/ejep.v2i1.17.g23
dc.rightsDerechos de autor 2009 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 No. 1 (2009): (March, 2009); 5-23en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 Núm. 1 (2009): (Marzo, 2009); 5-23es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v2i1
dc.titleSelf-efficacy, approach, and teacher’s practice in the writing teachingen-US
dc.titleAutoeficacia, enfoque y papel de la práctica de los maestros en la enseñanza de la escrituraes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record