Show simple item record

Las habilidades sociales en directores de centros escolares

dc.creatorSalvador, Margarita
dc.creatorde la Fuente, Manuel
dc.creatorÁlvarez, Joaquín
dc.date2009-11-01
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:12Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:12Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/841
dc.identifier10.30552/ejep.v2i3.30
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206778
dc.descriptionThis study aims to discover the extent of public school directors have developed and practiced their social skills, in performing his managerial functions, to plan and propose, based on the results, the training necessary additions to the exercise such leadership reach higher levels of efficiency. The sample was composed of 99 directors of schools of Public Elementary and Secondary Education, in the provinces of Granada and Almeria. The results obtained in this research provide us with reliable knowledge, hitherto non-existent, the profiles that characterize the current directors of schools, in their social and interpersonal skills. A summary of results is as follows: a) half of the principals (49%) obtained scores that are above the 75 centile, in behavior and social skills assertion b) nearly half of the directors in our sample are characterized by implementing social skills, through behavior, where the "self-expression", "say no", "initiate interactions” and “express their anger", are the most relevant components and c) the level of the center, the number of students at the school and the old director has made some significant differences.Key words: Social skills, school directors, managerial function, leadership.en-US
dc.descriptionEste estudio pretende conocer, en qué medida los directores escolares de centros públicos tienen desarrolladas y practican las habilidades sociales en el desempeño de sus funciones directivas, con objeto de planificar y proponer, en función de los resultados, los necesarios complementos formativos, para que el ejercicio de dicha función directiva alcance niveles más altos de eficacia. La muestra ha estado compuesta por 99 directores, de Centros Educativos Públicos de Primaria y Secundaria, de las provincias de Granada y Almería. Los resultados obtenidos en esta investigación nos proporcionan un conocimiento fiable, hasta ahora inexistente, sobre los perfiles que caracterizan a los actuales directivos de centros educativos, en habilidades sociales e interpersonales. Un resumen de los resultados obtenidos, es el siguiente: a) la mitad de los directores escolares (49%) obtienen puntuaciones que están por encima del centil 75, en conductas de aserción y en habilidades sociales; b) casi la mitad de los directores de nuestra muestra, se caracterizan por poner en práctica las habilidades sociales, a través de comportamientos, en los que la “autoexpresión”, “decir no”, “iniciar interacciones” y “expresar su enfado”, son los componentes más relevantes y c) el nivel del centro, el número de alumnos del centro y la antigu?edad como director, han presentado algunas diferencias significativas.Palabras clave: Habilidades sociales, directores escolares, función directiva, liderazgo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/841/687
dc.rightsDerechos de autor 2009 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 No. 3 (2009): (November, 2009); 275-288en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 2 Núm. 3 (2009): (Noviembre, 2009); 275-288es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v2i3
dc.titleSocial skills headteachers of schools centers.en-US
dc.titleLas habilidades sociales en directores de centros escolareses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record