• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

When victims of school violence become the aggressors: Who is going to defend me?

Cuando las víctimas de violencia escolar se convierten en agresores: “¿Quién va a defenderme?”

Author
Estévez, Estefanía

Jiménez, Teresa I.

Moreno, David

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/851
10.30552/ejep.v3i2.40
Abstract
Previous studies have identified two subgroups of victims of school violence: submissive victims and aggressive victims. Submissive victims are characterized by their withdrawal in the situation of violence, whilst aggressive victims present an hostile behavior combined with the victimization situation. The present study is focused on the second subgroup, and the objective is to analyze potential influential factors in the process that leads from the victimization status to involving in aggressive behaviors at school. The starting premise is based on Emler?s theory supporting that the feeling of lack of defense produced by the victimization situation, together with the deception on adult authority figures due to their failure in the expected protection, generate a need in the adolescent to search for an antisocial and non-conformist reputation that allows them to defend themselves from future attacks. To test these relationships, a sample of 1.319 adolescents from 12 to 16 years was used. Statistical analyses by means of a structural equation model show results that are in line with Emler?s argument. Practical implication from findings are commented in the discussion section.
 
Estudios previos han identificado dos subgrupos de víctimas de violencia escolar: víctimas sumisas y víctimas agresivas. Las víctimas sumisas se caracterizan por su retraimiento ante la situación de violencia, mientras que las víctimas agresivas presentan un comportamiento hostil combinado con la situación de victimización. El presente estudio se centra en el segundo subgrupo y tiene como objetivo analizar posibles factores influyentes en el proceso que conduce del estado de victimización a la implicación en conductas agresivas en la escuela. La asunción de partida se fundamenta en la teoría de Emler que sostiene que el sentimiento de indefensión producido por la situación de victimización, junto con la decepción en las figuras adultas de autoridad ante su fracaso en la protección esperada, generan en el adolescente la necesidad de buscar una reputación antisocial y no conformista que le permita defenderse de los ataques venideros. Para poner a prueba estas relaciones, se ha utilizado una muestra compuesta por 1.319 adolescentes de entre 12 y 16 años. Los análisis estadísticos mediante un modelo de ecuaciones estructurales muestran resultados en la línea de la argumentación de Emler. En la discusión se comentan las implicaciones prácticas de estos resultados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB