Coping strategies and maladjustment in children and adolescents
Estrategias de afrontamiento e inadaptación en niños y adolescentes
dc.creator | Morales, Francisco M. | |
dc.creator | Trianes, María Victoria | |
dc.date | 2010-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T15:16:14Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T15:16:14Z | |
dc.identifier | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/853 | |
dc.identifier | 10.30552/ejep.v3i2.42 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206790 | |
dc.description | The aim of the present study is to analyze the relationship between used coping strategies, psychological adjustment and behavioral problems. The approach adopted to understand stress coping provides a context for each situation or problem, in order to facilitate a more precise understanding of coping strategies used by students of elementary education, and in relation to four types of stressors: school, family, peer interaction and health. The participants were 402 school children from 9 to 12 years old who belonged to Primary Educational levels. The instruments used were: the IIEC (Children`s Daily Stress Inventory), the ESAN (Situational Coping Strategies Inventory in Children), and the BASC (Behaviour Assessment System for Children and Adolescents). The results demostrate that children and adolescents use different coping strategies depending on the situation or problem. The analysis of coping strategies revealed that the coping approach is associated with better psychological adjustment and good outcomes regarding adaptation, while the use of avoidance strategies is related to maladjustment and behavioral problems. | en-US |
dc.description | El objetivo general del presente trabajo es estudiar la relación entre el empleo de estrategias de afrontamiento, ajuste psicológico y manifestación de comportamientos desadaptados. El enfoque adoptado es situacional, considerando la estrategia en relación con la situación particular, en concreto, se han evaluado las estrategias de afrontamiento del estrés utilizadas por escolares andaluces de educación primaria en relación con cuatro tipos de estresores: escolar, familiar, relaciones con los iguales y salud. Participaron 402 niños entre 9 y 12 años. Los instrumentos utilizados fueron: el IIEC (Inventario Infantil de Estresores Cotidianos), el ESAN (Estrategias situacionales de afrontamiento en niños y en niñas) y el BASC (Sistema de Evaluación de la conducta en niños y adolescentes). Los resultados demuestran un uso diferencial de estrategias de afrontamiento según el problema o situación planteada. El análisis de las estrategias de afrontamiento revela además que el empleo de estrategias de afrontamiento de aproximación a los problemas se asocia a un mayor grado de ajuste y adaptación mientras que un mayor empleo de estrategias de tipo evitativo se asocia con menos ajuste y comportamientos más desadaptativos. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad Autónoma de Chile | es-ES |
dc.relation | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/853/699 | |
dc.rights | Derechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychology | es-ES |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 2 (2010): (December, 2010); 275-286 | en-US |
dc.source | European Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 2 (2010): (Diciembre, 2010); 275-286 | es-ES |
dc.source | 1989-2209 | |
dc.source | 1888-8992 | |
dc.source | 10.30552/ejep.v3i2 | |
dc.title | Coping strategies and maladjustment in children and adolescents | en-US |
dc.title | Estrategias de afrontamiento e inadaptación en niños y adolescentes | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
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European Journal of Education and Psychology
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