Show simple item record

Estresores que dificultan la convivencia escolar, variables personales y burnout: hacia un modelo explicativo.

dc.creatorOtero-López, José M.
dc.creatorSantiago, Maria J.
dc.creatorCastro, Cristina
dc.creatorVillardefrancos, Estíbaliz
dc.date2010-12-01
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:14Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:14Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/854
dc.identifier10.30552/ejep.v3i2.43
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206791
dc.descriptionThe main objective of this study is analyze the inter-relationships between the main stressors posing difficulties for school coexistence (students’ disruptive behavior, the teachers’ perception of a lack of social support and conflict), different personal variables (Type A behavior pattern, optimism, hardiness) and burnout. Furthermore, personal variables will be tested to see whether they mediate the influence of the different sources of stress analyzed in burnout. From the results obtained, using a sample of 1537 secondary education teachers, the co-variation between the different sets of variables analyzed is not only confirmed but also significant support is given for the mediation hypothesis (stressors would have an indirect influence on burnout through personal variables). Another interesting finding is the need to include in the resulting model a direct effect between the students’ disruptive behavior and the teacher’s burnout experience. In short, the resulting path confirms the personal variables analyzed as a necessary filter in the analysis of the stressors-burnout link, while at the same time integrating the direct effect that students’ disruptive behavior has on teacher’s occupational malaise.en-US
dc.descriptionEl principal objetivo de este trabajo es analizar las inter-relaciones entre los principales estresores que dificultan la convivencia escolar (conductas problemáticas de los alumnos, percepción de los docentes de ausencia de apoyo social y conflicto), distintas variables personales (patrón de conducta Tipo A, optimismo, personalidad resistente) y el burnout; además, se comprobará si las variables personales median la influencia de las distintas fuentes de estrés analizadas en el burnout. A partir de los resultados obtenidos, utilizando una muestra de 1.537 profesores de enseñanza secundaria, no sólo se confirma la covariación entre los distintos conjuntos de variables analizados, sino que también se constata un importante apoyo para la hipótesis mediacional (los estresores influirían indirectamente en el burnout a través de las variables personales); otro hallazgo de interés es la necesidad de contemplar en el modelo resultante un efecto directo entre los comportamientos problemáticos de los alumnos y la experiencia de burnout del profesor. En definitiva, el path resultante confirma a las variables personales analizadas como un filtro necesario en el análisis del vínculo estresores-burnout, integrando asimismo el efecto directo que el comportamiento problemático de los alumnos tiene en el malestar laboral del profesor.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/854/700
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 2 (2010): (December, 2010); 299-316en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 2 (2010): (Diciembre, 2010); 299-316es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i2
dc.titleStressors rendering school coexistence difficult, personal variables and burnout: towards an explanatory modelen-US
dc.titleEstresores que dificultan la convivencia escolar, variables personales y burnout: hacia un modelo explicativo.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record