Show simple item record

Identificación multi-criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra española

dc.creatorManzano, Ainhoa
dc.creatorSánchez de Miguel, Manuel
dc.creatorArranz, Enrique
dc.date2010-06-01
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:14Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:14Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/857
dc.identifier10.30552/ejep.v3i1.46
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206794
dc.descriptionThe objective of this study was to carry out a multi-criterion identification of gifted subjects in a representative sample of 530 ten-year-old school children. Using the cognitive maturity criterion, 8.4 % of subjects were detected; using the creativity criterion, 12 % of subjects were detected; using the cognitive maturity and creative criteria, 1.1 % of subjects were detected and using the cognitive maturity, creativity and motivation criteria, 2.8 % of subjects were detected. The prevalence of gifted children detected in this study confirms those described by other researchers. The results obtained support the use of flexible detection criteria, based on different theoretical focus, in order to design a wide range of educational interventions adapted to the diversity of high cognitive abilities.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este trabajo fue llevar a cabo una identificación multi criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra representativa de 530 escolares de 10 años de edad. Según el criterio de madurez cognitiva se detectó un 8.4 % de sujetos; usando el criterio de creatividad se detectaron un 12 % de sujetos; utilizando el criterio de madurez cognitiva y creatividad se detectó un 1.1 % de sujetos y utilizando el criterio madurez cognitiva, creatividad y motivación se detectó un 2.8 % de sujetos. Los datos de prevalencia hallados en este estudio confirman los obtenidos por otros investigadores en otras poblaciones. Los resultados apoyan la utilidad de usar diferentes criterios de identificación con el objetivo de diseñar intervenciones educativas específicas adaptadas a la heterogeneidad de las altas capacidades.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/857/703
dc.relation10.1989/ejep.v3i1.46.g66
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 1 (2010): (June, 2010); 5-17en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 1 (2010): (Junio, 2010); 5-17es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i1
dc.titleMulti-criteria Identification of Gifted Children in a Spanish Sampleen-US
dc.titleIdentificación multi-criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra españolaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record