Show simple item record

Clima social, prosocialidad y violencia como predictores de inadaptación escolar en primaria

dc.creatorCarrasco, Cira
dc.creatorTrianes, Mª Victoria
dc.date2010-12-01
dc.date.accessioned2022-08-30T15:16:15Z
dc.date.available2022-08-30T15:16:15Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/865
dc.identifier10.30552/ejep.v3i2.54
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/206802
dc.descriptionThe general aim of this work is to analyse how students? perception of social climate, pro-social behaviour and the observation and experience of school violence contribute to predict their social and emotional adaptation reported by parents and teachers. The study has been conducted on a sample of 88 pupils between 8 to 10 years of age, belonging to a Primary School in the province of Málaga, Spain. The results show that the sample presents low marks in variables associated with poor social adaptation and standard marks in variables related to a successful social adaptation. The correlations between the predicting variables and criterion show two different patterns: meanwhile parents? data are more actively associated to social climate and the experience of violence, teachers? data are to pro-sociality and the experience of violence. The regression analysis also offers two different patterns for parents and teachers, stressing the influence of experienced daily school violence upon the results of social and educational adaptation and the importance of pro-social behaviour to predict good academic results of students in Primary School.en-US
dc.descriptionEn este trabajo se pretende analizar la aportación que hacen la percepción del clima social, el comportamiento prosocial y la violencia escolar cotidiana sufrida y observada, informadas por parte del alumnado para predecir la adaptación socioemocional informada por profesores/as y padres o madres. Los participantes son 88 alumnos/as de 8-10 años de edad, de un colegio de la provincia de Málaga. Los resultados muestran que el alumnado evaluado presenta valores normalmente bajos en variables que indican inadaptación escolar y valores normativos en variables que se asocian a una buena adaptación escolar y social. Las correlaciones entre las variables predictoras y criterio muestran dos patrones diferentes: mientras que los datos de padres se asocian más activamente a las variables clima social y violencia sufrida en el caso de los profesores son prosocialidad y violencia sufrida. Los análisis de regresión demuestran también dos patrones diferentes para padres y para profesores, poniendo de manifiesto la importancia que tiene la violencia cotidiana sufrida en los resultados de adaptación o inadaptación escolar y social en alumnado que está en segundo ciclo de Educación Primaria, y la relevancia del comportamiento prosocial para predecir buenos resultados en el ámbito académico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/865/711
dc.rightsDerechos de autor 2010 European Journal of Education and Psychologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 No. 2 (2010): (December, 2010); 229-242en-US
dc.sourceEuropean Journal of Education and Psychology; Vol. 3 Núm. 2 (2010): (Diciembre, 2010); 229-242es-ES
dc.source1989-2209
dc.source1888-8992
dc.source10.30552/ejep.v3i2
dc.titleSocial climate, pro-social behaviour and school violence as predictors of school inadaptation in Primary Schoolen-US
dc.titleClima social, prosocialidad y violencia como predictores de inadaptación escolar en primariaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record